Nieuwe plannen station Amsterdam Sloterdijk: “Belangrijk OV-knooppunt”
Nadat in 2019 al werd aangekondigd dat Station Amsterdam Sloterdijk een opknapbeurt zou krijgen, zijn er inmiddels meer plannen rondom het station in het westen van de hoofdstad. Er zal worden gekeken of het stationsgebied ontwikkeld kan worden tot “een modern, groen en levendig gebied” waar je “kunt wonen, werken en verblijven”. Dat werd donderdag bekendgemaakt door onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de gemeente Amsterdam.
De nieuwe plannen sluiten volgens de initiatiefnemers aan bij oude, die al beoogden het gebied te transformeren naar woon- en werkgebied. In de nieuwe plannen wordt gedacht aan “intensieve bebouwing, door woningen te bouwen samen met werk- en andere functies, rondom én boven het spoor”. Dit moet ook zorgen voor “levendigheid en verbetering van de sociale veiligheid” in het gebied.
Of een en ander mogelijk en wenselijk is, wordt de komende twee à drie jaar bekeken, voordat er concrete stappen worden genomen. Bij dit ‘haalbaarheidsonderzoek’ zijn ook andere partijen betrokken, zoals de NS, ProRail, de Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland.
Op de tekentafel liggen vooral plannen voor woontorens. Boven het spoor kan dat tot wel 60 meter de hoogte in: vanaf het maaiveld betekent dat zestien lagen. Ook ten noorden van het station liggen ambitieuze plannen. De wijk Haven-Stad moet plek bieden aan tienduizenden woningen. Daarmee groeit de rol van station Sloterdijk ook als belangrijk OV-knooppunt.
Bouwen boven het spoor
Bebouwing boven het spoor vraagt om fors hogere investeringen dan bouwen naast het spoor omdat de kosten van de bouwkundige eisen veel hoger uitvallen vanwege de veiligheids- en risicoanalyse. Daarbij komt er ook extra complexiteit kijken bij geluid en trilling wanneer er wordt gebouwd boven het spoor.
Er waren eerder op andere plekken al plannen om boven het spoor te bouwen, zoals bij Utrecht Centraal. Daar zouden kantoren, hotels en woningen als het ware ‘een dak boven het spoor’ gaan vormen. Maar vanwege de hoge kosten en de ingewikkeldere manier van bouwen ziet de gemeente Utrecht daar voorlopig van af en zijn de ambitieuze plannen in de ijskast gezet. In Amsterdam worden dergelijke plannen vooralsnog meegenomen in een haalbaarheidsonderzoek.
Lees ook:
- Intercity stopt na verwijdering NABO’s in de spits op station Purmerend
- Ontwerp station Hazerswoude-Rijndijk van start: “Zo duurzaam mogelijk”
- Amsterdam opent 25 januari ‘bijzondere’ fietsenstalling onder water
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?