Treinen niet zichtbaar

Problemen op het spoor door koperdiefstal

Treinrails bij wissels door koperdieven.
Treinrails bij wissels door koperdieven. Foto: Pixabay/Michael Gaida.

Koperdieven zorgden vandaag voor een drukke dag voor NS en ProRail. Uitgerekend de dag dat ‘heel Nederland’ weer aan het werk en naar school ging, liep het treinverkeer tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven grote vertraging op doordat er problemen waren met stroomkabels als gevolg van koperdiefstal. 

Door de koperdiefstal waren treinen niet zichtbaar op het scherm bij de verkeersleiding en daardoor raakte vanzelfsprekend de veiligheid op het spoor in het geding. NS besloot daarop minder intercity’s te laten rijden tussen de stations Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Eindhoven Centraal, zodat de veiligheid gewaarborgd kon blijven.

De koperdieven hadden hun slag geslagen op het spoor in de buurt van het Gelderse Hedel. Daar werden door de politie doorgeknipte kabels geconstateerd. ProRail zette onmiddellijk een ploeg aan het werk om de kabels te herstellen, maar daarna moest het hele systeem ook nog uitgebreid getest worden om zeker te weten dat alles weer werkte.

Kans op elektrocutie is groot

Behalve voor de dieven kan koperdiefstal ook gevaarlijk zijn voor technici die aan het spoor werken, met name op de trajecten waar de baanvakken voorzien zijn van een Retourleiding en Aarding-systeem. Mensen die aan het spoor werken zouden in geval van koperdiefstal bij herstelwerkzaamheden geëlektrokuteerd kunnen worden.

ProRail heeft vaker te maken met koperdieven, die hun leven wagen om aan het koper te komen. ProRail registreerde vorig jaar twaalf koperdiefstallen in tegenstelling tot 32 in 2021 en 62 in 2020. De daling wordt mede veroorzaakt door maatregelen die de spoorbeheerder genomen heeft, volgens een woordvoerder van het bedrijf. De jaarlijkse schade bedraagt een slordige 3 miljoen euro.

De spoorbeheerder doet er van alles aan om koperdiefstal te voorkomen. Door middel van camera’s, buitengewoon opsporingsambtenaren en beveiligingsbedrijven wordt het spoor continu gemonitord, maar het is onmogelijk om de dik 7.000 kilometer spoor in Nederland continu in beeld te hebben. Om koperdieven een stap voor te zijn vervangt ProRail koperen kabels waar het kan door kabels met een aluminium kern. Daarnaast is er tegenwoordig een identificatieplicht bij handel in koper. Grote koperdeals kunnen zo worden ontdekt, waarna de politie koperdieven sneller kan opsporen. Mede door alle maatregelen bemerkt ProRail wel een afname in het aantal gevallen van koperdiefstal.

Dit bericht is afkomstig van zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jeroen Baldwin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.