Kamervragen

Kritiek European Sleeper Berlijn: ‘Nachttrein stopt niet in Hengelo’

Arriva-trein in het donker op het treinstation in Hengelo. Flickr/Bjarne Kosmeijer.

De eerste reizigers van de European Sleeper zullen eind mei ’s avonds in de Randstad instappen en de volgende ochtend wakker worden in Berlijn. De nieuwe nachttrein gaat drie keer per week rijden vanaf Brussel via Amsterdam naar Berlijn, zonder stop in Hengelo. De VVD in Enschede hoopt het vervoersbedrijf alsnog te overtuigen om te stoppen in Hengelo. De trein stopt overigens wel in Deventer.

De raadsfractie van de VVD in Enschede wil dat de trein ook een stop maakt in Hengelo. Dat blijkt uit vragen van het raadslid Jan de Lange aan het college van burgermeesters en wethouders. De Lange vraagt of het gemeentebestuur contact op kan nemen met de startup die de nachttrein exploiteert. De VVD vindt dat het om economische en toeristische redenen van groot belang is voor de regio.

Deventer ligt op de definitieve route van de European Sleeper. Foto: European Sleeper.

Kamervragen

De roep om een extra stop in het oosten klinkt al langer in de politiek. De landelijke politiek heeft zich er vorig jaar al mee bemoeid. En met succes: de trein stopt volgens het spoorboekje in Deventer.

Kamerleden Pieter Omtzigt, Mahir Alkaya, Pieter Grinwis en Caroline van de Plas vroegen zich af waarom de nachttrein alleen in de Randstad stopt, om vervolgens over de grens op het kleine Bad Bentheim ook een stop te maken.

“In Bad Bentheim wonen slechts 15.000 inwoners”, schrijven de Kamerleden. “Zou het niet logischer zijn om de trein te laten stoppen op ten minste een extra station aan de Nederlandse kant van de grens, namelijk Hengelo (en/of Deventer)?”

Vivianne Heijnen reageert: “De trein stopt in Bad Bentheim omdat er een wisseling moet plaatsvinden van personeel van de bovenleidingspanning”, aldus de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Heijnen noemt ook nog andere redenen van de vervoerder om niet te stoppen tussen Amsterdam en de Duitse grens. “Ten eerste speelt mee dat met het late vertrek en vroege aankomst op deze eventuele halteplaatsen een minder aantrekkelijk treinproduct ontstaat. Een stop op Hengelo zou bijvoorbeeld zijn rond half 1 ’s nachts en rond half 5 ’s ochtends. Deze nachtelijke tijden maken deze haltes niet erg aantrekkelijk voor zowel de reizigers die in-/uit willen stappen als voor de reizigers aan boord die rustig willen slapen.”

Als tweede noemt de staatsecretaris dat de dienstregeling voor de nachttrein niet genoeg ruimte biedt voor een extra stop. Dat heeft te maken met nachtelijke onderhoudswerkzaamheden en snelheidsbeperkingen in het kader van baanstabiliteit.

De trein ’s avonds laat pakken op station Hengelo naar Bad Bentheim en daar overstappen op de European Sleeper gaat ook niet. De grensoverschrijdende treinverbinding rijdt namelijk enkel overdag.

Particulier bedrijf

Heijnen verzekert de Kamerleden dat zij geen invloed kan uitoefenen op het spoorboekje van de nachttrein. “European Sleeper rijdt deze verbinding in open toegang, waardoor European Sleeper haar eigen afwegingen mag maken binnen de eerder genoemde (on)mogelijkheden.”

Chris Engelsman, mede-oprichter van European Sleeper verkondigde destijds dezelfde boodschap. “We zijn een particulier bedrijf. De staatssecretaris heeft dus eigenlijk niet zoveel te zeggen over waar wij wel of niet stoppen.” Engelsman gaf wel aan dat hij wel degelijk merkt dat er een behoefte is voor een extra stop in het oosten van het land.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

1 reactie op “Kritiek European Sleeper Berlijn: ‘Nachttrein stopt niet in Hengelo’”

Pat Rick|06.01.23|10:43

Als in Bad Bentheim ook echt wordt gehalteerd, dan kunnen Twentenaren daar net zo makkelijk op- of uitstappen als ze benzine of levensmiddelen halen in Duitsland.

Deventer zou wel mooi zijn voor Oost-NL, regio Arnhem-Nijmegen