Stroomstoring

Omvangrijke schade Lelystad-Dronten gevolg van ‘menselijk handelen’

Werkzaamheden aan de bovenleiding na stroomstoring. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Sander Koning.

De grote stroomstoring die 2 september ontstond bij Dronten (Flevoland), begon bij werkzaamheden. Door “menselijk handelen” ontstond daar kortsluiting, en door “technische issues” was het niet mogelijk om dat meteen op te lossen. Dat concludeert TenneT, dat het landelijke hoogspanningsnet beheert, na een eerste onderzoek.

Door de stroomstoring zaten ongeveer 300.000 huizen een uur lang zonder stroom. Een hoogspanningskabel kwam bij Swifterbant op de bovenleiding van het spoor terecht. Daardoor brandden alle kabels en schakelaars door, de rook kwam uit de grond. Over een lengte van zeven kilometer moesten alle kabels, seinen, kasten en bovenleiding vervangen worden. ProRail schat dat er tussen de 80 en 100 kilometer aan nieuwe kabels nodig waren. Daarnaast zijn in totaal zo’n 300 relais gecontroleerd en bij gebreken vervangen. Tenslotte was bovenleidingconstructie kapot en moest het spoor deels op de schop.

Op de dag voor de stroomstoring was net buiten Dronten een nieuw hoogspanningsstation opgeleverd. Medewerkers waren daar op 2 september wat laatste klusjes aan het doen. Om veilig te kunnen werken, zetten ze een schakelaar om. Ze wisten niet dat er al spanning op de leiding stond en veroorzaakten per ongeluk kortsluiting.

Aan de andere kant van de lijn, in Lelystad, waren andere werkzaamheden aan de gang. Daarbij waren de instellingen van een noodstop veranderd, en daardoor kon de kortsluiting niet “zoals standaard is automatisch of op afstand worden gestopt”, aldus TenneT. Tot overmaat van ramp werkte een reservesysteem ook niet “vermoedelijk als gevolg van een bedradingsfout tijdens een ombouwproject”.

Het duurde uiteindelijk meer dan vier minuten voor de stroomtoevoer kon worden gestopt. TenneT en netbeheerder Liander zeggen dat ze maatregelen nemen om herhaling te voorkomen. Tussen Lelystad en Dronten konden tot 11 december geen treinen rijden.

‘Uniek project’

ProRail noemde de reparatiewerkzaamheden aan het spoor onlangs nog een “uniek project” met een “unieke planning”. Maar de eerste weken na de schade was er nog helemaal geen planning, zo blikte de spoorbeheerder terug.

“De eerste weken zijn we bezig geweest met het in kaart brengen van de schade en inschattingen maken van hoe lang alles ging duren.” Aanvankelijk sprak ProRail de hoop uit dat het werk nog dezelfde maand gereed zou zijn, maar als snel bleek dat er weken langer nodig waren.

Uiteindelijk heeft de spoorbeheerder alles op alles moeten zetten om op zondag 11 december – de intern beoogde streefdatum – klaar te zijn met alle werkzaamheden. “Dit was een crisis die ook veel van ons personeel heeft geëist: er is heel hard gewerkt. Het is dus ook goed dat we dit in onze normale projecten niet nodig hebben.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.