Vertraging

Eerste nachttrein Arriva tussen Maastricht en Schiphol niet zonder problemen

Reizigers konden genieten van livemuziek tijdens eerste nachtrit Arriva. Foto: Arriva.

De állereerste treinverbinding in open toegang is succesvol verlopen. In de nacht van vrijdag op zaterdag vertrok de trein om 01:01 uur vanuit Maastricht. De reizigers werden verwend met hapjes, drankjes en livemuziek. Onderweg besloten reizigers spontaan mee te reizen met de trein zonder een kaartje te reserveren. Ook de terugweg was niet zonder problemen: de trein vertrok zaterdagochtend anderhalf uur te laat door een aanrijding. 

Vanuit Maastricht vertrok de nachttrein om 01.01 uur in de richting van Station Schiphol Airport. Via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid kwam de trein om exact 03:15 uur aan om Station Schiphol Airport. De trein rijdt normaal gesproken om 5:40 uur dezelfde route terug naar Maastricht, de eerste nachttrein had zaterdagochtend anderhalf uur vertraging door een aanrijding op het spoor tussen Amsterdam Zuid en Amsterdam Rai.

De eerste rit stond in het teken van Pinkpop. Het driedaagse festival wat elk jaar georganiseerd wordt in Landgraaf in Limburg. De passagiers kregen hapjes en dranken aangeboden en konden genieten van livemuziek van onder andere voormalig profvoetballer en nu singer & songwriter Björn van der Doelen, het Nederlandstalig poptrio WIES en winnares van de Limburgse Popprijs en MADOUX, de openingsact van Pinkpop ’23.

Spontane reizigers

Kees Braam van reizigersverening Rover was ook aanwezig in de nachttrein. Hij merkte voornamelijk op dat in Eindhoven veel reizigers zonder ticket instapten. “Vooral vanaf Eindhoven kwamen veel reizigers in de trein zonder ticket, maar de vraag in de toekomst is hoe kunnen de reizigers toch hun reis betalen. Een oplossing zou kunnen zijn om vanaf Eindhoven toch kaartjes in de trein te verkopen.”

Over het aantal verkochte tickets kan Arriva nog niks zeggen. De vervoerder laat weten “zeer verheugd te zijn” over de aandacht die de trein kreeg van de reizigers. “En in het bijzonder van reizigers die spontaan besloten om een deel van het traject mee te reizen.”

“Spontaan stapte wel een dertigtal reizigers in”, licht de Arriva-woordvoerder toe. “Zij zien een trein aankomen op een station waar ze al ingecheckt zijn met de OV-chipkaart. De stewards moesten dan uitleggen dat zij een ticket moeten boeken via de reis app van Arriva. Dat is alleen niet gunstig voor een reiziger die bijvoorbeeld maar één station mee reist met onze trein.” De vervoerder laat weten een oplossing te zoeken om ook deze groep reizigers makkelijk en klantgericht te kunnen bedienen.

Passagiers die gebruik willen maken van de nachttrein, dienen hun tickets te boeken. Volgens Arriva is er een gelimiteerd aantal tickets beschikbaar. “We verkopen voor de nachttrein, per rit, een maximaal aantal tickets. Dit aantal is op basis van het aantal zitplaatsen. Je koopt geen gereserveerde stoelen, maar je hebt dus wel altijd een zitplaats.” Een ticket kost tien euro en is uitsluitend te koop via Glimble, de reis app van Arriva.

Personeelsproblemen

Niet alleen tussen Maastricht en Schiphol rijdt een Arriva nachttrein. Vanaf januari rijdt een andere nachttrein ook tussen Groningen en Schiphol. De lokale politiek in het Noorden van het land is bezorgd over de inzet van personeel op de nachttrein. De Friese partij FNP trok vorige week aan de bel bij het provinciebestuur, meldt RTV Noord. Fractievoorzitter Sijbe Knol wijst op de treinen die Arriva structureel schrapt op de noordelijke spoorlijnen vanwege een personeelstekort. Knol vindt het niet te verkopen dat Arriva tegelijkertijd personeel in gaat zetten op de nachttrein.

In een reactie hierop laat Arriva weten dat ze extern personeel gaan inschakelen voor de nachttrein tussen Groningen en Schiphol. Het gaat dan om een machinist en twee beveiligers. De trein tussen Groningen en Schiphol moet vanaf januari wekelijks gaan rijden op vrijdagnacht, net als de nachttrein vanuit Maastricht.

FNV-bestuurslid Henri Janssen maakt zich zorgen ook over het personeel. “Arriva stelt dat ze deze trein kan verzorgen en dan zorgt een fatsoenlijke vervoerder er toch voor zelf voldoende personeel te hebben?”, zegt de vakbondsbestuurder op Twitter.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.