‘Deutschland-ticket van 49 euro vanaf 1 april in de verkoop’
De staatsministers van transport in Duitsland zijn overeengekomen dat het Deutschland-ticket, de opvolger van het succesvolle 9-euro ticket, uiterlijk op 1 april 2023 klaar moet zijn. Voor de meesten zal dat positief nieuws zijn, maar voor anderen een tegenvaller, zoals sommige ministers die hadden gehoopt het ticket al begin volgend jaar te kunnen introduceren.
Bondsminister van Transport Volker Wissing pleitte bijvoorbeeld steeds voor een startdatum vanaf begin 2023. Andere ministers op deelstaatniveau deden dit echter af als onrealistisch. Dinsdag spraken ze af dat het ticket van 49 euro, zoals het Deutschland-ticket ook wel wordt genoemd, uiterlijk op 1 april klaar moet zijn.
Hoewel er vooruitgang is geboekt met de financiering van het initiatief van 3 miljard euro, gelijkelijk verdeeld over de federale en deelstaatregeringen, zijn beide partijen er nog niet helemaal uit. Mocht namelijk blijken dat het plan meer gaat kosten, dan willen de deelstaten de verzekering van Berlijn dat er snel wordt gesproken over de financiering.
3 miljard niet genoeg
Oliver Wolff, algemeen directeur van de Vereniging van Duitse Transportondernemingen (VDV) zei dinsdag tegen de Frankfurter Allgemeine dat hij verwacht dat 3 miljard euro niet genoeg zal zijn. Daarom denkt hij dat de introductie van het Deutschland-ticket pas in mei zal plaatsvinden. De Duitse belastingbetalersfederatie (BdSt) mengde zich onlangs ook in de discussie door te zeggen geen voorstander te zijn van het gebruik van federale fondsen, en stelde voor om de financiering volledig aan de staten over te laten.
Zoals de naam al doet vermoeden, is de prijs voor het gebruik van alle vormen van openbaar vervoer op federaal en staatsniveau (behalve de hogesnelheidstreinen over lange afstand) vastgesteld op 49 euro per maand met het nieuwe ticket. Er is nog geen besluit genomen over het eventueel opnemen van private bedrijven in het programma. Flix bijvoorbeeld, dat bussen en treinen exploiteert, wil graag meedoen.
De speciale pas die afgelopen zomer van juni tot en met augustus verkrijgbaar was, kostte 9 euro. Als gevolg hiervan werden er miljoenen van verkocht. Of het Deutschland-ticket inderdaad per 1 april verkrijgbaar zal zijn is dus nog de vraag, maar het lijkt vooralsnog allesbehalve op een grap.
Dit artikel is afkomstig van zusterpublicatie RailTech.com.
Lees ook:
- “Onvoldoende geld” voor gezonde financiering opvolger Duits 9 euro-ticket
- Opvolger Duits 9-euro ticket bekend: “Grootste verandering ooit voor OV in Duitsland”
- Duitse overheid kondigt opvolger 9-euro ticket aan
- Gratis treinreizen in Spanje vanwege torenhoge inflatie
- Duits 9-euro ticket heeft autorit amper vervangen
- Greenpeace: 9-euro kaart Duits openbaar vervoer moet blijven
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?