Leveringsproblemen

Opstapelende problemen zorgen voor uitstel ICNG, rijdt pas volgend jaar

De ICNG nog in de fabriek. Foto: NS

De snellere intercitytrein Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) gaat op zijn vroegst pas volgend jaar voor het eerst rijden, schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) in een brief aan de Tweede Kamer. Het was aanvankelijk de bedoeling dat de trein, die onlangs nog feestelijk werd gepresenteerd, nog dit jaar zijn spoordoop zou vieren op het traject tussen Amsterdam en Breda. Door opstapelende problemen gaat dat niet meer lukken.

Software-updates en leveringsproblemen door corona en de oorlog in Oekraïne worden door de staatssecretaris genoemd als voornaamste redenen voor de vertraging. Heijnen zegt de vertraging te betreuren. Er wordt nu een extern onderzoek in opgezet om te onderzoeken of de nieuwe planning van NS – dat de trein in 2023 wel kan gaan rijden – wel haalbaar is.

Reizigersorganisatie Rover noemt het “uitermate teleurstellend dat de reiziger nu nog langer op de snelle treinen moet wachten”, aldus een woordvoerster tegenover ANP. “Zeker omdat de treinen op zich al lang in Nederland zijn”, voegt zij toe.

Op zaterdag 2 juli liet NS zo’n 3500 treinfanaten en uitgenodigde pers nog feestelijk kennis maken met de ICNG, ontwikkeld door fabrikant Alstom. De ceremonie, die werd gehouden op station Rotterdam Centraal, werd toen gehost door toenmalig waarnemend NS-directeur Bert Groenewegen.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.