Zwanezang

Treinverkeer Zwolle-Meppel ontregeld door vastzittende zwaan in bovenleiding

Zwaan (nog levend) vast in bovenleiding. Foto: Twitter/@JanHenk038.

Er rijden woensdagmiddag minder treinen tussen Zwolle en Meppel omdat er een zwaan vastzit in de bovenleiding nabij Meppel. ProRail meldt dat ze momenteel met man en macht proberen om de vogel te bevrijden uit de bovenleiding.

De vleugel van de zwaan zit vast in de bovenleiding, daardoor zit de vogel gevangen en is het treinverkeer op het traject Zwolle-Meppel verstoord. Eerdere pogingen om de zwaan te bevrijden met een speciale stok zijn tot dusver mislukt. “Het dier vloog zich helaas zo vast in de bovenleiding dat groot materieel moet worden ingezet”, laat de spoorbeheerder weten via Twitter.

ProRail heeft de stroom van de bovenleiding afgehaald en de brandweer werd ingeschakeld om de zwaan met behulp van een hoogwerker te bevrijden. Dat lukte uiteindelijk rond 16.45 uur, terwijl de zwaan al sinds 12.00 uur ’s Middags gevangen zat in de bovenleiding. “We gaan onderzoeken waarom het vier uur heeft moeten duren om de zwaan te bevrijden”, laat een woordvoerder van ProRail tegenover zusterpublicatie SpoorPro weten.

Even verderop werd naast het spoor ook nog een tweede zwaan aangetroffen. “Waarschijnlijk gaat het om een zwanenpaar. We vermoeden dat die zwaan tegen een voorbijrijdende trein is gebotst terwijl de andere zwaan vast kwam te zitten in de bovenleiding. Ondanks dat beide zwanen nog in leven zijn ziet het er niet goed voor ze uit”, aldus ProRail. De kans dat de zwanen overleven is klein, omdat de dieren zwaargewond zijn geraakt.

Volgens ProRail gaat het om een uitzonderlijke situatie. “Dit gebeurt eigenlijk nooit”, aldus de spoorbeheerder.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.