Geld terug

NS en Europese collega’s eens over kosteloze vervangende trein na vertraging

Thalys en SNCF-trein op het treinstation van Parijs. Foto: Pixabay/Gerhard Bögner

NS en vijftien andere Europese spoorbedrijven zijn het eens geworden over het aanbieden van een vervolgreis zonder extra kosten indien een reiziger vanwege vertraging zijn internationale aansluiting mist. De overeenkomst is onderdeel van het Europese initiatief om internationale treinreizen te vereenvoudigen.

Door de Gemeenschap van Europese Spoorweg- en Infrastructuurondernemingen (CER) wordt al enige tijd gewerkt aan plannen om het reizen voor de Europese treinreiziger makkelijker te maken. Een van de belangrijkste onderdelen is de uitrol van het Europa-brede ticketing systeem, iets waar uitvoerend vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans onlangs nog op hamerde.

Het internationale comité voor internationaal transport per spoor CIT werkt in het kader van de zogeheten Ticketing Roadmap aan gerelateerde initiatieven, waaronder Overeenkomst voor Reisvoortzetting (AJC). Daarover is nu overeenstemming bereikt door onder neer NS, Deutsche Bahn, het Franse SNCF, SNCS/NMBS in België en het Oostenrijkse ÖBB.

Verbeteren van de reiservaring

De spoorwegmaatschappijen hebben afgesproken dat als een reiziger vanwege vertraging zijn aansluiting en reservering mist, de reiziger recht heeft op een plaats in de eerstvolgende trein zonder dat daar extra kosten aan verbonden zijn. Voorwaarde daarvoor is dat de reiziger kan aantonen dat zijn eerste reis daadwerkelijke vertraagd was.

“NS juicht het openbaar maken van de Agreement for Journey Continuation (AJC) van harte toe en was mede-initiatiefnemer om deze gezamenlijke stap mogelijk te maken. NS is dan ook lid van deze overeenkomst sinds de start in 2017”, aldus een woordvoerder in een reactie tegenover zusterpublicatie SpoorPro. De vervoerder zal de informatie weldra communiceren naar de reiziger, aldus de zegspersoon.

“De AJC is opnieuw een belangrijke stap in de richting van het verbeteren van de reiservaring op het internationale spoor. Het doel is dat alle betreffende spoorwegmaatschappijen deze overeenkomst overnemen. Het moet voor reizigers vanzelfsprekend worden dat ze aan kunnen op een eenvoudige, Europa-brede mobilieitsoplossing zonder onderbrekingen”, aldus CIT-baas Cesare Brand.

Dit artikel verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.