Drenthe

Nederland en Duitsland tekenen voor nieuwe internationale spoorverbinding

Staatssecretaris Vivianne Heijnen ondertekent een intentieverklaring. Foto: Provincie Drenthe

In Drenthe gaan diverse partijen, waaronder ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, werk maken van een grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Coevorden en de Duitse plaats Bad Bentheim. De trein moet nog voor het einde van 2025 gaan rijden.

Daartoe is maandag een intentieverklaring getekend door staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen, de Nedersaksische minister van Wetenschap, Arbeid, Verkeer en Digitalisering Berend Lindner en gedeputeerde provincie Drenthe Nelleke Vedelaar. Onder de belanghebbenden zijn tevens PoRail en de Bentheimer Eisenbahn.

Samen gaan de partijen de komende maanden om tafel, om in 2023 met een definitief realisatiebesluit voor het voormalige goederenspoor te komen. Ongeveer anderhalf jaar later moet er één keer per uur een trein gaan rijden tussen Coevorden en Bad Bentheim, een traject dat onderdeel is van de onderdeel van de spoorverbinding Emmen-Rheine.

“Wat mij betreft een sterk voorbeeld: investeren in bestaand spoor. Heel mooi voor de regio!”, zei ProRail-ceo over het project.

Tijdswinst

Voor mensen in de grensstreek betekent de lijn allereerst tijdswinst van ongeveer 40 minuten tussen de steden Emmen en Nordhorn. Daarnaast wijzen de betrokken erop dat je via Bad Bentheim toegang hebt tot verbindingen met Osnabrück, Hannover en Berlijn.

“Goede grensoverschrijdende verbindingen met het openbaar vervoer zijn heel erg belangrijk. Ik kom zelf uit een grensregio en weet hoe waardevol het is als je niet alleen met de auto makkelijk over de grens kan reizen, maar ook met het ov”, zei Heijnen bij de ondertekening van de intentieverklaring.

Zij krijgt bijval van deelstaatminister Lindner: “Een uitbreiding van de verbinding met Coevorden was vanaf het begin de uitgesproken visie aan beide zijden van de grens, omdat het project deze regio verder zal versterken. Voor Nedersaksen is het een bijzondere zorg om de reactivering nauw te begeleiden. Want het proces is niet alleen een teken van een verbindend Europa, maar ook een duidelijk statement voor duurzaam openbaar vervoer.”

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

5 reacties op “Nederland en Duitsland tekenen voor nieuwe internationale spoorverbinding”

asierts|04.10.22|16:33

@Loek: Emmen-Rheine(-Muenster) is inderdaad HET strategische fundament voor de volgende ontwikkelstap: rail op Stadskanaal-Ter Apel-Emmen. Maar ook daar geldt weer: think *BIG*, act small. Dus niet meteen megagiga denken, maar klein & betaalbaar beginnen, en vanuit die solide basis steeds weer relatief kleine nieuwe stapjes zetten.
ProRail & IB’s zijn daar qua planvorming & kosten TOTAAL ongeschikt voor, die willen meteen alles groots & onbetaalbaar. Dat is ook *DE* les van Enschede-Gronau.

asierts|04.10.22|16:21

@Pat Rick: de fysieke doortrekking van Emmen naar Ter Apel – Stadskanaal kan m.i. het beste eerst als cargo+museumlijn gedaan worden onder de locaalspoorwet. Dus niet als peperdure ProRail-lijn, maar simpel&goedkoop onder de ervaren private vlag van de locale succesonderneming Bentheimer Eisenbahn. Goederenvervoer is hier bewezen succesvol EN van grote regionaal-economisch-strategische waarde, helemaal in combinatie met de oostboog bij Zuidbroek. Personenvervoer kan later als vervolgstap volgen.

asierts|04.10.22|16:10

On-ge-lo-fe-lijk bijzonder en *zeer* opvallend dat dit ‘minilijntje’ WEL van de grond komt, en een qua verkeers/vervoerspotentie fors zwaardere spoorverbinding als Nijmegen-Kleve-Ruhrgebiet niet.
Heb hier zelf als spooradviseur van de gemeente Coevorden ook aan mogen meewerken. Persoonlijk was ik er eerlijk gezegd toch wat sceptisch over vanwege de wel erg dunne vervoerswaarde; deze lijn is aldus niet te vergelijken met HET succesnummer Enschede-Gronau-Muenster/Dortmund. Maar nu dus toch !!!

Loek van der Heide|04.10.22|11:13

De NederSachsenlijn…. NOLS spoorverbinding Emmen-Veendam-Delfzijl-Eemshaven…
Het initiatief, om te komen tot de spoorverbinding Coevorden-Bentheim is een begin van een noodzakelijke spoorverbinding met de Eemshaven, AF Emmen via de her-aanleg van de NOLS- spoorverbinding Emmen-Delfzijl-Eemshaven. Deze verbinding is blijkbaar meer kansrijk dan die via de 162b staatslijn (Harlingen-Leeuwarden-Groningen)–Nieuweschans-Leer, gezien de problemen die DB NETZ hebben met de brug over de Ems

Pat Rick|28.09.22|18:34

Heel mooi! En goed dat er meer aanloop is dan men oorspronkelijk verwacht. Waarschijnlijk geldt zoiets voor meer projecten

Mooi zou zijn als men de lijn zou doortrekken naar Emmen. Of in ieder geval de lijn bij Emmen zou doortrekken naar Stadskanaal (een groot gedeelte kan op de opgebroken lijn worden aangelegd). Dan ontstaat er een doorgaande lijn richting Groningen met nog meer mogelijkheden. Het traject lijkt me ook geschikt voor ATO, wat goed is voor operationele kosten.