Drenthe

Nederland en Duitsland tekenen voor nieuwe internationale spoorverbinding

Staatssecretaris Vivianne Heijnen ondertekent een intentieverklaring. Foto: Provincie Drenthe

In Drenthe gaan diverse partijen, waaronder ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, werk maken van een grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Coevorden en de Duitse plaats Bad Bentheim. De trein moet nog voor het einde van 2025 gaan rijden.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

5 reacties op “Nederland en Duitsland tekenen voor nieuwe internationale spoorverbinding”

asierts|04.10.22|16:33

@Loek: Emmen-Rheine(-Muenster) is inderdaad HET strategische fundament voor de volgende ontwikkelstap: rail op Stadskanaal-Ter Apel-Emmen. Maar ook daar geldt weer: think *BIG*, act small. Dus niet meteen megagiga denken, maar klein & betaalbaar beginnen, en vanuit die solide basis steeds weer relatief kleine nieuwe stapjes zetten.
ProRail & IB’s zijn daar qua planvorming & kosten TOTAAL ongeschikt voor, die willen meteen alles groots & onbetaalbaar. Dat is ook *DE* les van Enschede-Gronau.

asierts|04.10.22|16:21

@Pat Rick: de fysieke doortrekking van Emmen naar Ter Apel – Stadskanaal kan m.i. het beste eerst als cargo+museumlijn gedaan worden onder de locaalspoorwet. Dus niet als peperdure ProRail-lijn, maar simpel&goedkoop onder de ervaren private vlag van de locale succesonderneming Bentheimer Eisenbahn. Goederenvervoer is hier bewezen succesvol EN van grote regionaal-economisch-strategische waarde, helemaal in combinatie met de oostboog bij Zuidbroek. Personenvervoer kan later als vervolgstap volgen.

asierts|04.10.22|16:10

On-ge-lo-fe-lijk bijzonder en *zeer* opvallend dat dit ‘minilijntje’ WEL van de grond komt, en een qua verkeers/vervoerspotentie fors zwaardere spoorverbinding als Nijmegen-Kleve-Ruhrgebiet niet.
Heb hier zelf als spooradviseur van de gemeente Coevorden ook aan mogen meewerken. Persoonlijk was ik er eerlijk gezegd toch wat sceptisch over vanwege de wel erg dunne vervoerswaarde; deze lijn is aldus niet te vergelijken met HET succesnummer Enschede-Gronau-Muenster/Dortmund. Maar nu dus toch !!!

Loek van der Heide|04.10.22|11:13

De NederSachsenlijn…. NOLS spoorverbinding Emmen-Veendam-Delfzijl-Eemshaven…
Het initiatief, om te komen tot de spoorverbinding Coevorden-Bentheim is een begin van een noodzakelijke spoorverbinding met de Eemshaven, AF Emmen via de her-aanleg van de NOLS- spoorverbinding Emmen-Delfzijl-Eemshaven. Deze verbinding is blijkbaar meer kansrijk dan die via de 162b staatslijn (Harlingen-Leeuwarden-Groningen)–Nieuweschans-Leer, gezien de problemen die DB NETZ hebben met de brug over de Ems

Pat Rick|28.09.22|18:34

Heel mooi! En goed dat er meer aanloop is dan men oorspronkelijk verwacht. Waarschijnlijk geldt zoiets voor meer projecten

Mooi zou zijn als men de lijn zou doortrekken naar Emmen. Of in ieder geval de lijn bij Emmen zou doortrekken naar Stadskanaal (een groot gedeelte kan op de opgebroken lijn worden aangelegd). Dan ontstaat er een doorgaande lijn richting Groningen met nog meer mogelijkheden. Het traject lijkt me ook geschikt voor ATO, wat goed is voor operationele kosten.