nieuwe intercity's

ProRail stopt met gebruik Chinese camera’s, NS investeert er juist in

Eivormige camera NS-station. Foto: Wikipedia/Paul van de Velde.

ProRail gaat al haar bewakingscamera’s van Chinese makelij vervangen. NS daarentegen investeert juist in duizenden nieuwe camera’s, geproduceerd door Chinese techbedrijven zoals Huawei en Hikvision. NS ziet daar echter geen gevaar in, omdat “richtlijnen vanuit de overheid” het gebruik van dergelijke camera’s niet afraden.

Onderzoeksplatform Follow the Money meldde eerder vandaag dat ProRail al haar Chinese bewakingscamera’s gaat vervangen, terwijl de NS juist investeert in meer ‘digitale ogen’ van Chinese makelij. Ondanks dat ProRail aangeeft niet bang te zijn voor mogelijke spionage vanuit de Chinese regering, omdat “de systemen niet gekoppeld zijn aan internet”, heeft de spoorbeheerder er vanwege de “kwalijke reputatie” voor gekozen om zo’n 200 Chinese camera’s van Huawei en Hikvision te vervangen.

NS schaft vijfduizend Chinese camera’s aan

NS daarentegen wil het gebruik van Chinese camera’s juist uitbreiden en heeft ongeveer vijfduizend camera’s van Chinese makelij aangeschaft, die zullen worden geïntegreerd in de nieuwe intercity’s. NS baseert zich op richtlijnen vanuit de overheid die zijn opgesteld door het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). Volgens NCSC verhogen de Chinese camera’s het veiligheidsrisico niet.

“Regelmatig overleg met overheid en inlichtingendiensten”

“Wij hebben te maken met een aanbestedingswet waarbij wij geen partijen uitsluiten”, zo stelt een woordvoerder van NS tegenover SpoorPro. “Derden kunnen niet zomaar in ons gesloten netwerk binnentreden. Wij testen ons cameranetwerk regelmatig en zetten daar ook regelmatig (ethische – red.) hackers op om het systeem te testen. Daarbij overleggen wij ook met de overheid en inlichtingendiensten.” De woordvoerder van NS vervolgt: “Wij volgen de richtlijnen van de overheid, en het is niet bewezen dat er een achterdeurtje zou zijn. Dat is voor ons de reden om de aanschaf van de camera’s (van Chinese makelij – red.) door te zetten.”

Dit bericht verscheen eerder op zustervakblad SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.