Rijdend hotel

ÖBB en Siemens Mobility presenteren nieuwe nachttrein met ‘comfortabel’ interieur

Nightjet interieur ligrijtuig. Foto: ÖBB

De grootste spoorwegmaatschappij van Oostenrijk en Siemens Mobility presenteren vandaag de nieuwe generatie Nightjet. De Europese nachttrein heeft een vernieuwd interieur en allemaal andere nieuwe technische snufjes. Naar verwachting rijdt de nieuwe Nightjet september 2023 op het spoor. Aan het eind van 2025 rijden 33 van deze nieuwe generatie treinen rond.

De nieuwe ÖBB nachttrein bestaat uit rijtuigen waar reizigers kunnen zitten, liggen en ook rijtuigen die speciaal ingericht zijn om te slapen. De totale capaciteit van de trein zal 254 passagiers zijn. In de slaaprijtuigen kunnen twee personen slapen. In de ligrijtuigen kunnen vier reizigers vervoerd worden. “Het gaat over comfortabel reizen, daar hebben we voornamelijk in geïnvesteerd”, zegt ÖBB CEO Andreas Matthä.

Onderzoek toonde recentelijk aan dat veel mensen bereid zijn de nachttrein te nemen als deze comfortabel is. Ook verlangen reizigers meer privacy. Precies die twee punten zijn verbeterd in de nieuwe Nightjet, volgens Matthä.

“Voor onze reizigers is comfort, modern design en meer privacy steeds belangrijker, daarom hebben wij bij ÖBB geïnvesteerd in 33 compleet nieuwe Nightjet treinen. Het interieur van deze treinen zal de reizigers een nieuwe reiservaring bieden. Met deze trein luiden we een nieuw tijdperk van nachtreizen in.”

Nightjet interieur slaaprijtuig.

Hotel op wielen

De slaaprijtuigen van de nieuwe nachttrein zijn uitgerust met eigen badkamers en gratis wifi. “De sleepers ontwikkelen zich naar een rollend hotel”, zegt Matthä. Ook de zitrijtuigen zijn een stuk comfortabeler gemaakt. In het nieuwe zitgedeelte kunnen reizigers makkelijk werken of ontspannen. De ligrijtuigen zijn over het algemeen bedoeld voor individuele reizigers. In kleine ruimtes is een bed, een opklapbaar tafeltje, geïntegreerde spiegel, een leeslamp en een jashaakje te vinden.

In de treinen is ook meer plek om een fiets mee te nemen, daarnaast is efficiënter met de ruimte omgesprongen zodat reizigers makkelijker hun baggage kwijt kunnen. Naast deze praktische features heeft de treinbouwer Siemens Mobility ook gedacht aan energiebesparing. De ramen reflecteren het zonlicht waardoor het in de trein minder warm wordt. Daardoor verbruikt de airco minder energie. Daarnaast is de trein dertig procent lichter dan zijn voorganger om verplaatsing zo efficiënt mogelijk te maken.

“De trein kan maximaal 230 kilometer per uur”, zegt Albrecht Neumann, CEO rollende voertuigen bij Siemens Mobility. “De meeste rails in Europa zijn ontwikkeld voor 200 kilometer per uur.” De trein zal voornamelijk op die snelheid gaan rondrijden. Het was grote uitdaging om de trein zo stabiel mogelijk te houden op die snelheid. “We hebben meerdere dempers geïnstalleerd. Alles om het zo comfortabel mogelijk te maken.”

Nightjet interieur slaaprijtuig.

Eerste reis naar Italië

“Nachttreinen hebben een momentum in Europa”, zegt de Oostenrijkse Klimaatminister Leonore Gewessler. “Dat komt omdat ze goed zijn voor het klimaat en een alternatief vormen voor korte Europese vluchten. Het reizen met een nachttrein is tot vijftig keer vriendelijker voor het klimaat dan een vliegtuig.”

De eerste nachttrein gaat in september 2023 rijden van Wenen en München naar Rome, Venetië en Italië. In 2025 rijden 33 nieuwe Nightjets in Oostenrijk, Duitsland, Italië, Zwitserland en Nederland en daarmee vervangen ze de huidige treinen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.