enkel- en dubbeldekse rijtuigen

CAF voorgenomen fabrikant van zestig nieuwe NS-dubbeldekkers

VIRM-trein NS in de werkplaats. Foto: NS

Het Spaanse Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF S.A.) is de voorgenomen fabrikant van zestig nieuwe treinen voor de NS. De nieuwe dubbeldekkers moeten op termijn een deel van de huidige vloot vervangen. De nieuwe exemplaren zullen op z’n vroegst in 2028 gaan rijden.

CAF is woensdag 24 augustus door de NS aangemerkt als voorkeursaanbieder tijdens de laatste ronde van de aanbesteding. De Spanjaarden versloegen drie andere fabrikanten op basis van investeringskosten, betrouwbaarheid, onderhoud van de treinen, energie-efficiëntie, ontwerp voor reizigers/personeel en support na aflevering.

De komende weken kunnen de andere partijen nog in beroep gaan tegen de voorgenomen vergunning. Als zij dit niet doen, gaat de NS in conclaaf met CAF om het contract op te stellen. De verwachting is dat eind dit jaar deze overeenkomst kan worden getekend. Hierna maakt de fabrikant een definitief ontwerp, waarna productie kan beginnen.

Zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen

De nieuwe treinen gaan zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen krijgen. Deze vaartuigen kunnen een snelheid van 160 kilometer per uur aan. De basisorder bestaat uit 30 dubbeldekkers met vier rijtuigen, en 30 dubbeldekkers met zes rijtuigen met in totaal zo’n 30.000 stoelen.

CAF heeft al eerder een groot aantal treinen voor de NS vervaardigd. In 2018-2019 produceerde het 118 Sprinters nieuwe generatie (SNG). Met de huidige overeenkomst is er de mogelijkheid om aanvullende bestellingen te doen, om de bestaande vloot verder uit te breiden zodat in de toekomst soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend verkeer besteld kunnen worden.

Dit artikel verscheen eerder bij zusterpublicatie SpoorPro

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Robin van den Bovenkamp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.