Duits 9-euro ticket heeft autorit amper vervangen
![Trein Abellio Duitsland. Foto: NS/Peter Gercke](https://www.mobiliteit.nl/wp-content/uploads/2022/02/treinabellio-duitsland-foto-NS-1024x683.jpg)
Het goedkope maandticket voor het openbaar vervoer dat Duitsland deze zomer heeft ingevoerd, heeft er amper voor gezorgd dat de auto minder werd gebruikt, melden onderzoekers op basis van gegevens uit München. Drie procent van de autogebruikers zou vaker de auto laten staan vanwege het ticket, schrijven Duitse media.
Voor 9 euro kunnen mensen een maand lang door Duitsland reizen met bijna al het openbaar vervoer. Alleen de snelste intercitytreinen zijn uitgesloten. Het ticket is deze maand nog te kopen en te gebruiken.
Voor een belangrijk deel wordt het goedkope ticket gebruikt voor reizen die anders niet gemaakt zouden worden, bijvoorbeeld voor een dagje uit. Het gaat om een kwart van de reizen. Het ticket zorgt vooral op een aantal trajecten voor meer drukte in het OV.
Het treinverkeer is flink toegenomen in juni, melden de onderzoekers. Het was 42 procent drukker dan in juni 2019, maar dat zou vooral komen door reizigers die anders helemaal niet weg waren gegaan.
Op basis van de verzamelde verkeersgegevens melden onderzoekers dat de files rond grote steden iets zijn afgenomen. In juni is het rond München vaak drukker dan normaal, maar nu was er 3 procent minder verkeer.
Bomvolle treinen
Volgens de cijfers hadden 30 miljoen mensen het maandticket in juni. 98 procent van alle Duitsers zou bekend zijn met het ticket.
De drukte in de Duitse treinen als gevolg van het 9-euro ticket heeft ervoor gezorgd dat fietsen niet meer meegenomen worden in de regionale treinen. “Omwille van de veiligheid hebben de treinmedewerkers besloten fietsen te weren. Plekken om je fiets te stallen kunnen daarom niet meer gereserveerd worden”, meldt Deutsche Bahn.
De onderzoekers zeggen dat veel mensen geïnteresseerd zouden zijn in goedkopere abonnementen voor het openbaar vervoer. Om meer reizigers te trekken is het volgens de onderzoekers vooral belangrijk om de capaciteit van het OV uit te breiden. “Het systeem zit nu aan zijn limiet.”
Lees ook:
- Greenpeace: 9-euro kaart Duits openbaar vervoer moet blijven
- Internationaal treinreizen in de lift: meer verkochte tickets dan voor corona
- Duitsland wil na succesvol 9-euro kaartje een ‘klimaatticket’ invoeren
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Ik heb hetmet de afgelopen vakantie ondervonden op meerdere plaatsen storingen,treinuival zodat mijn planning onzeker was;afgelopen zaterdag helemaal dat in Wesel de trein plotseling niet verder ging en volgende trein vertraging dat steeds verder opliep en in Troisdorf eveneens dat een trein plotseling niet verder ging en het allerergste laatste ICE naar Arnhem reeds om ca. 1915 en zonder informatie op stations vertrek van KÖLn Deutz en nog bomvol,meer dan 2 uur staan