Personeelstekort

Grote hinder door spoorwerkzaamheden en gebrek aan vervangend vervoer

Werkzaamheden ProRail Amsterdam Centraal. Foto: ANP SEM VAN DER WAL
Werkzaamheden ProRail Amsterdam Centraal. Foto: ANP SEM VAN DER WAL

Veel treinreizigers zullen deze zomer een stuk langer onderweg zijn. Op veel plekken is het spoor verouderd en zijn werkzaamheden noodzakelijk. De NS zet bussen in, maar door het dringende personeelstekort zijn simpelweg te weinig chauffeurs om de bussen te besturen.

Vandaag zijn bijvoorbeeld de grootschalige werkzaamheden gestart op het spoor tussen Houten en Geldermalsen. De onderhoudswerkzaamheden op het spoor duren drie weken. Het spoor is onderdeel van het traject Utrecht Den Bosch waar dagelijks tienduizenden reizigers te trein pakken. NS levert de komende drie weken dagelijks zestig bussen terwijl ze eigenlijk negentig bussen nodig hebben.

“We willen niet dat mensen allemaal in de rij staan voor de bussen in de hitte en dat het allemaal problemen oplevert, zegt woordvoerder Arno Leblanc van NS. “In dit geval kiezen we ervoor om tegen de reiziger te zeggen dat er te weinig bussen zijn. Voor deze werkzaamheden hebben we ook gezegd: mijd het traject. Ga niet of pak een ander traject zodat mensen die echt niet anders kunnen niet in de rij komen te staan. De boodschap lijkt het gewenste effect te hebben. “Het is vroeg om conclusies te trekken maar vanochtend was het heel rustig bij de bussen.”

Omreizen op het traject Utrecht Den Bosch kan via Nijmegen of Breda. Dat levert een uur extra reistijd op. Ook op de trajecten naar Nijmegen wordt door de NS veel drukte verwacht door de Nijmeegse Vierdaagse. De reizigers onderweg naar Den Bosch zullen zich bij die menigte voegen.

Chauffeurstekort

Het chauffeurstekort is al langer een probleem. In juni werden Kamervragen gesteld als gevolg van het debacle in Groningen. Het vervangend vervoer werd door NS te laat gereserveerd waardoor de busmaatschappijen volgeboekt waren en niet genoeg chauffeurs hadden om vervangend vervoer te regelen tijdens de werkzaamheden aan het spoor in Groningen.

De directeur van Pauw Vervoer zei onlangs bij Radio 1 dat het bedrijf er alles aan doet om chauffeurs te werven. Hij ondervindt dagelijks de gevolgen van het dringende personeelstekort. Laatst moest hij een schoolreisje afblazen vanwege niet beschikbare chauffeurs. “Dan zijn er huilende kinderen, dat is helaas de realiteit.”

De branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer denkt aan een tekort van zes- tot zevenhonderd buschauffeurs. “Chauffeurs zijn in coronatijd andere dingen gaan doen”, zegt directeur Johan Pouw. “Sommigen zitten op de vrachtwagen, andere zijn treinmachinist geworden, ze zijn echt de branche uit.”

Zomerse werkzaamheden

ProRail kiest elk jaar om de vakantieperiode te gebruiken om het spoor te onderhouden en te vernieuwen. De reizigersaantallen liggen in deze periodes toch al lager en dus ondervinden minder reizigers hinder. Dit jaar ondervinden reizigers meer hinder dan normaal, aangezien het vervangende busvervoer niet op orde is.

De werkzaamheden tussen Utrecht en Geldermalsen zijn vandaag begonnen en duren tot 6 augustus. Vanaf 27 juli werkt ProRail vier dagen aan de stations Bilthoven, Den Dolder en Amersfoort Centraal. De perrons worden onder andere verlaagd om de toegankelijkheid van reizigers te vergroten. Een week lang is geen treinverkeer mogelijk tussen Utrecht en Amersfoort.

Later in augustus, de 7e tot de 11e, werkt ProRail aan het spoor op het traject tussen Amersfoort, Hilversum en Weesp. Ook op de 7 augustus beginnen de werkzaamheden aan het spoor in Ede. Station Ede-Wageningen wordt volledig vernieuwd.

Een ander groot project deze zomer vindt plaats op het traject Boxtel Eindhoven. In een periode van 17 dagen plaatst ProRail nieuwe hogesnelheidswissels. Treinen hoeven door deze wissels minder af te remmen om van spoor te wisselen. Op de website van ProRail staat een volledig overzicht van de werkzaamheden deze zomer.

Tijdens elk van deze werkzaamheden belooft NS vervangend bus vervoer te regelen. Het is voor NS van tevoren lastig inschatten wanneer er te weinig vervangend vervoer beschikbaar is. “We kunnen het pas één of twee weken van tevoren weten”, zegt Leblanc. “We zitten er nu wel heel strak op. Normaal doen we een bestelling en wordt het geregeld. Nu hebben we vaker contact en vragen we iedere keer hoe het ervoor staat. Op basis daarvan bepalen we wat we tegen de reiziger vertellen.”

“De busmaatschappijen schudden aan zoveel mogelijk bomen om bussen te krijgen. Laatst zag ik zelfs een bus van Jong Almere City voorbij komen. De bussen komen echt overal vandaan. We kunnen alleen helaas geen bussen toveren, of vooral chauffeurs niet. We hebben er zelf ook geen in dienst en de bedrijven waarmee we contact hebben doen hun best”, besluit Leblanc.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.