Stikstofcrisis

ProRail overweegt aangifte tegen boeren om spoorblokkade

Actievoerende boeren lopen langs het spoor. Foto: ANP
Actievoerende boeren lopen langs het spoor. Foto: ANP

Spoorbeheerder ProRail overweegt aangifte te doen bij de politie wegens de blokkade van het spoor bij Lelieveld in de Achterhoek. Actievoerende boeren stonden dinsdag een korte tijd stil op een spoorwegovergang bij het station Lichtenvoorde-Groenlo. ProRail noemt de actie “ontoelaatbaar” en “onverantwoord” en met mogelijke een aangifte wil de spoorbeheerder voorkomen dat zoiets nog een keer gebeurt, zegt een woordvoerder.

ProRail is nog in gesprek over eventuele vervolgstappen. Dat het verboden is om een spoorwegovergang te blokkeren op grond van de Spoorwegwet is duidelijk. Alleen of een aangifte nodig is, of dat er andere stappen gezet moeten worden moet uit overleg blijken dat ProRail voert.

De boeren legden de dieseltrein op het traject stil uit protest tegen het stikstofbeleid van het kabinet. Volgens de actievoerders vervuilt de dieseltrein een aangrenzend natuurgebied. De boeren wilden duidelijk maken dat zij niet de enige zijn voor stikstofuitstoot in de regio zorgen. De actie duurde ongeveer anderhalf uur. Er zouden ook actievoerders op en langs het spoor hebben gelopen, wat eveneens verboden is. ProRail legde het treinverkeer tussen Vorden en Winterswijk stil.

Toekomstige boerenprotesten

“Wij willen dat de politie optreedt tegen deze gevaarlijke manier van actievoeren. De boeren hebben zichzelf, reizigers en treinpersoneel in gevaar gebracht en dat kunnen wij niet tolereren. Dergelijke risico’s zijn niet verantwoord. Dit moet niet meer gebeuren”, vinden ProRail en Arriva. ProRail wil dat de politie zo snel mogelijk een onderzoek start, aangezien de boeren de komende tijd meer acties hebben aangekondigd. De boeren stopten met hun actie toen dat van de politie moest.

Arriva

Vervoerder Arriva laat aan De Gelderlander weten dat zij geen aangifte meer overwegen. “In dit geval is er geen schade aan onze treinen ontstaan en was de sfeer gemoedelijk. Ook hadden boeren een oplossing voor de gestrande reizigers bedacht (die werden met auto’s naar de plaats van bestemming gebracht) en duurde het geheel ‘slechts’ 30 tot 60 minuten voor we weer konden rijden.”

Actievoerder Henk Oonk zegt wel te begrijpen dat de spoorbedrijven een waarschuwing willen afgeven voor de toekomst. Hij verwacht dat de kwestie “met een sisser afloopt”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.