Staatssecretaris: spoorvervoerders bepalen op welk station ze stoppen

RegioJet (foto: RegioJet)
Trein van RegioJet wordt mogelijk ingehuurd door European Sleeper. Foto: RegioJet/ European Sleeper.

Het is aan vervoerders om te bepalen welke halteplaatsen een trein aandoet. Het Rijk speelt hooguit een rol bij het wegnemen van drempels. Dat zegt staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat in antwoord op Kamervragen van CDA, Lid Omtzigt, ChristenUnie en BBB over de dienstregeling van European Sleeper en van andere bestaande en nieuwe internationale nachttreinen.

De Kamerleden vinden het een gemiste kans dat de European Sleeper (die vanaf komende zomer gaat rijden tussen Brussel, Amsterdam, Berlijn en Praag) in Nederland alleen in de Randstad stopt. Waarom niet een extra stop in het oosten van het land, bijvoorbeeld op station Hengelo? De Nederlandse overheid en de NS gaan daar niet over, laat Heijnen weten. Vervoerders bepalen zelf hun dienstregeling en moeten zich hooguit aan de eisen van een concessie houden als ze rijden onder die concessie. Het ministerie helpt hooguit bij het wegnemen van drempels om toe te kunnen treden tot het spoornet.

European Sleeper

Heijnen schrijft dat European Sleeper in de contacten met het ministerie wel heeft laten weten een poging te willen doen om een stop in Oost-Nederland op te nemen in de dienstregeling. Dit jaar zit dat er waarschijnlijk niet in en volgend jaar is ook nog maar de vraag. “Gezien de inpasbaarheid op het spoornetwerk lijkt dit vooralsnog lastig.”

Heijnen wijst erop dat andere internationale nachttreinen wel een stop maken in steden buiten de Randstad, zoals Breda en Arnhem. “De IC Berlijn stopt daarnaast in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Kortere grensoverschrijdende verbindingen, zoals Maastricht-Luik of Eindhoven-Düsseldorf, doen verschillende halteplaatsen aan in de verschillende grensregio’s.” Ze begrijpt dat steden graag zien dat er een internationale trein stopt op hun stations, maar voor langere afstanden is het nou eenmaal niet aantrekkelijk om veel halteplaatsen op te nemen in de verbinding. Decentrale overheden kunnen altijd in gesprek gaan met vervoerders in open toegang als European Sleeper, adviseert ze.

Marktverkenning

In het coalitieakkoord is afgesproken dat het kabinet internationale verbindingen, ook per spoor, zal stimuleren. Hoe dat nog te bepalen beleid eruit zal zien zal het kabinet onder meer laten afhangen van de uitkomsten van de uitgevoerde marktverkenning naar internationale verbindingen in open toegang. Daaruit bleek dat er meerdere partijen interesse hebben in het aanbieden van nachttreinverkeer in open toegang.

De Kamerleden vragen zich verder af hoeveel ruimte er nog is op het spoornet voor nieuwe internationale treinen zonder dat dat ten koste gaat van de reguliere nationale treinen. De capaciteit op het Nederlandse spoor is inderdaad beperkt, schrijft Heijnen. Dat bleek ook weer eens uit de marktverkenning. Voor spoorbeheerder ProRail, waar spoorvervoerders capaciteit moeten aanvragen, is het altijd passen en meten. “De verdeling van de capaciteit voor 2022 heeft laten zien dat nagenoeg alle aangevraagde treinpaden aan vervoerders kunnen worden gegeven, zij het niet altijd zoals zij dit het liefste gewild hadden.”

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.