Geen verder onderzoek naar nieuw treinstation tussen Amsterdam en Utrecht
Er komt geen nieuw treinstation bij Loenersloot, dat halverwege Amsterdam en Utrecht ligt. Een station op deze plek heeft weliswaar enig potentieel, maar van de verwachte drieduizend reizigers zit het merendeel nu al in de bus. De toegevoegde waarde van een eigen treinstation is daarmee te beperkt. Bovendien zou de benodigde netwerkwijziging flinke financiële gevolgen hebben voor de busconcessie.
Dat blijkt uit een haalbaarheidsstudie die is uitgevoerd in opdracht van de provincie Utrecht, die daarop heeft besloten te stoppen met het onderzoek naar de komst van het mogelijke station. Provinciale Staten had gevraagd om dit onderzoek, om te kijken of en hoe een station bij Loenersloot kan bijdragen aan schoner woon-werkverkeer en het ontlasten van de drukke provinciale weg N201.
Afhakende busreizigers
Twee derde van de potentiële reizigers zijn bestaande reizigers uit de busverbindingen naar Amsterdam Zuidoost en Breukelen, die op Loenersloot zouden moeten overstappen op de trein. Dit zijn goed bezette lijnen en het mogelijke station heeft daarom aan zowel de kosten- als opbrengstenkant forse impact op de OV-concessie. De verwachting is zelfs dat een deel van deze busreizigers afhaakt als hun rechtstreekse verbinding naar Amsterdam of Breukelen verdwijnt. Ook bestaande treinreizigers worden geconfronteerd met een langere rit door de extra stop in Loenersloot.
Een ander probleem is dat het station – afgaande op het Toekomstbeeld OV – alleen bediend zou worden door het traject Gouda-Amsterdam. Dat heeft tot gevolg dat er geen rechtstreekse verbinding met Utrecht is. Het model met aansluitende bussen wordt dan onaantrekkelijk voor veel reizigers richting de Domstad, omdat zij in Breukelen opnieuw moeten overstappen. De impact daarvan is niet meegenomen in het genoemde potentieel.
De benodigde investering voor de realisatie van het station bedraagt tussen de 39 en 74 miljoen, waarbij een bedrag van 55 miljoen het meest waarschijnlijk is. Al met al is dit volgens de provincie een te hoge investering voor een station met dit beperkte aantal reizigers.
Lees ook:
- ‘Schaalsprong OV in Utrecht helpt Nederland als geheel vooruit’
- Utrecht vraagt 2,1 miljard uit Groeifonds voor tramlijnen en station
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?