‘Investeer in spoorcorridor Randstad, Arnhem en Ruhrgebied’
De treinverbinding tussen de Randstad, Arnhem en metropoolregio Rhein-Ruhr moet sneller, betrouwbaarder en frequenter. Dit stelt een brede coalitie in een brief aan informateur Tjeenk Willink. Zij roepen hierbij op tot investeringen die de economische samenwerking en de verbinding tussen de regio’s verbeteren én bijdragen aan de Nederlandse en Europese klimaatdoelstellingen.
Hubert Bruls, voorzitter van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen, stelt dat een sterke spoorverbinding tussen deze “economisch zeer relevante gebieden van Nederland en Duitsland” ontbreekt. Daarom richt hij zich samen met metropoolregio Amsterdam, Regio Foodvalley, Euregio Rijn-Waal, NS en reizigersvereniging Rover tot de informateur.
Als voorbeeld van een verbeterpunt noemt hij de huidige ICE naar Frankfurt, die momenteel slechts om de twee uur rijdt. Hier bovenop komt volgens Bruls dat het overstappen naar andere bestemmingen in Duitsland vaak veel tijd kost. “Door deze spoorcorridor te versterken, wordt het economisch potentieel van deze topregio’s versterkt. En dat zorgt voor een enorme stimulans”, aldus de voorzitter.
Klimaatdoelstellingen en leefbaarheid regio
Door te investeren in de spoorcorridor tussen de Randstad, Arnhem en het Ruhrgebied kan het kabinet volgens de coalitie bijgedragen aan de Nederlandse, Duitse en Europese klimaatdoelstellingen. “Treinen stoten minder CO2 per passagier uit dan vliegtuigen en auto’s”, legt Bruls uit. “Ieder jaar vliegen nu nog circa 1,8 miljoen mensen tussen Schiphol en Düsseldorf, Köln/Bonn, Frankfurt, Stuttgart en Basel. Terwijl de trein op deze afstanden een prima alternatief is.”
Bovendien wordt er gesteld dat de investeringen nodig zijn om meer woningen te kunnen bouwen en tegelijkertijd de regio’s leefbaar te houden. Alleen al in de regio Arnhem-Nijmegen gaat het om 20.000 woningen die voor 2025 gebouwd worden, en op de lange termijn om 50.000 tot 60.000 woningen. “Met investeringen in het spoor wordt de keuze voor de trein aantrekkelijker, en helpen we voorkomen dat de wegen dichtlopen.”
Ontwikkeling naar niveau Europese hoofdcorridor
De investeringen zorgen volgens de coalitie ten slotte voor een betere en duurzamere treinverbinding van Nederland met de rest van Europa. Duitsland investeert momenteel in een uitgebreid ICE-netwerk waarin station Duisburg een prominent spoorknooppunt wordt. De aansluiting van het Nederlandse spoor op dit netwerk via Arnhem en Duisburg is volgens de coalitie dan ook een logische stap.
Doordat er op het huidige spoor tussen Randstad, Arnhem en Ruhrgebied veel verschillende treinen met verschillende snelheden rijden, wordt de groei van zowel nationaal als internationaal treinverkeer beperkt. Door al gedane verbeteringen slim te combineren met noodzakelijke investeringen, denkt de coalitie dat de spoorcorridor doorontwikkeld kan worden naar het niveau van een Europese hoofdcorridor.
Plannen samen uitwerken
Om al met al tot snel, frequent en betrouwbaar internationaal, nationaal en regionaal vervoer te komen, vraagt de coalitie het nieuwe kabinet te investeren in de hoofdcorridor. Ook stelt het voor om de plannen samen uit te werken. “We werken graag mee aan een sterkere verbinding tussen Europese topregio’s, aan verstedelijkingsopgaven op het gebied van economie en wonen en aan het versterken van het goederenvervoer”, aldus Bruls.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Ik kan mij herinneren dat vlak na de eeuwwisseling een initiatief was van sommige gemeenten en provincies om de spoorlijn Utrecht – Arnhem viersporig te maken doch dit werd helaas door het rijk getorperdeed die deed dat potverdorie eerder bij ontworpen spoorverbindingen zoals over de Afsluitdijk en Utrecht – Breda !!