Staatssecretaris: reistijd Amsterdam-Berlijn wordt aan beide zijdes verkort

ICE Betuweroute (foto: NS)
ICE op de Betuweroute NS

Duitsland wil de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn in 2030 verder verkorten naar 5 uur en 23 minuten. Dat bevestigt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) in antwoord op Kamervragen van D66 over het Duitse voornemen.

In de brief schrijft ze dat collega-bewindslieden haar hierover hebben bijgepraat toen zij elkaar spraken over grensoverschrijdende verbindingen die zijn opgenomen in het Toekomstbeeld OV en Deutschlandtakt. “Ik ben erg blij met de gedeelde ambitie van de Duitse overheid om de verbinding tussen onze twee hoofdsteden te versnellen. Het grootste deel van de route ligt op Duits grondgebied, dus we hebben elkaar nodig om deze verbinding te versnellen.”

Deutschlandtakt betreft plannen voor het verbeteren van het regionale en langeafstandsvervoer per spoor in Duitsland. In het Toekomstbeeld OV worden internationale verbindingen genoemd zoals Groningen-Bremen, Eindhoven-DĂĽsseldorf, het versnellen van de verbindingen naar Berlijn en naar Frankfurt en een rechtstreekse verbinding Den Haag-Eindhoven-DĂĽsseldorf. Niet alle projecten uit het Toekomstbeeld OV zijn al concreet. Een aankomend kabinet moet over een aantal daarvan nog beslissen.

Versnelling verbinding naar Berlijn

De versnellingen van de treindiensten in 2024 en 2030 komen volgens Van Veldhoven voort uit de samenwerking tussen beide landen en bijten elkaar niet. Op dit moment is de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn nog zes uur en twintig minuten. In 2024 kan dan met ongeveer een half uur worden verkort. In 2030 zal de reistijd naar verwachting nog maar 5 uur en 23 minuten zijn.

Van Veldhoven meldt dat aanpassingen aan de infrastructuur aan Nederlandse zijde de robuustheid en snelheid van het baanvak tussen Deventer, Hengelo en grens omhoog zal brengen. Dit zorgt ervoor dat de treindienst straks beter in de dienstregelingen aan beide zijden van de grens zal passen. “Deze maatregelen zijn robuust en nuttig voor eventuele verdere versnelling van de verbinding in de toekomst, zoals in Deutschlandtakt wordt voorgesteld met een versnelling van nog eens een half uur op dit zelfde traject na 2030.”

De staatssecretaris geeft in haar brief aan dat er verschillende routes worden bekeken om op termijn te kunnen versnellen waaronder Utrecht-Arnhem (al dan niet met overstap in Duitsland), via Zwolle of via Amersfoort. Deze optie sluit aan op het HSL-netwerk in Duitsland en is onderdeel van Deutschlandtakt. “De route-opties via Zwolle en Amersfoort kunnen profiteren van de mogelijke extra versnelling in Duitsland.” Ze meldt dat de route-opties voor de lange termijn nog verder worden onderzocht in het kader van het Toekomstbeeld OV.

Marktverkenning

Van Veldhoven verwijst naar de marktverkenning die op dit moment wordt gedaan naar internationale spoorverbindingen via open toegang. Dit gaat zowel om langeafstandsverbindingen als grensoverschrijdende verbindingen op korte afstand als onderdeel van de hoofdrailnetconcessie. Verder wordt er ook breder gekeken naar de potentie van andere internationale verbindingen van en naar Nederland. “Onder die potentie valt ook de verbinding Amsterdam-Hamburg en de vraag of er vervoerders zijn die de verbinding kunnen en willen aanbieden.”

De staatssecretaris verwacht voor de zomer de eerste resultaten van de marktverkenning te kunnen delen.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.