Groen licht voor vernieuwing Amsterdam Centraal

De vernieuwing van Amsterdam Centraal kan eind dit jaar van start gaan. De komende tien jaar worden zowel het station als het spoor aangepakt. Het is de bedoeling dat vanaf 2030 vanuit alle windrichtingen minimaal elke tien minuten een trein naar de hoofdstad gaat. Het tracébesluit dat de verbouwing mogelijk maakt, is woensdag na zes jaar plannen maken gepubliceerd.

Dankzij de verbouwing van het station en de werkzaamheden aan het spoor is er straks meer ruimte voor treinen en passagiers. Voor de coronacrisis was Amsterdam Centraal met dagelijks 200.000 reizigers een van de drukstbezochte stations in Nederland. Dat moeten er over tien jaar 275.000 kunnen zijn. Vanaf eind 2021 zullen er eerst vooral voorbereidende werkzaamheden plaatsvinden. Vanaf 2024 gaan het station en het spoor op de schop.

Klaarmaken voor de toekomst

“Het is belangrijk dat we Amsterdam Centraal klaarmaken voor de toekomst, zowel het spoor als het station. Nu is het misschien rustig op Amsterdam CS, maar de reizigers zullen terugkomen na de pandemie”, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. De verwachting is zelfs dat er meer mensen gebruik willen maken van het station dan voor de crisis. Dankzij deze aanpassingen gaat de reiziger er echt op vooruit en staat de trein elke tien minuten klaar.”

Door de verbouwing en renovatie kunnen rond 2030 meer reizigers het station gebruiken. Onder andere op verbindingen tussen Amsterdam en Noord-Holland, Flevoland en Brabant zullen moet vanaf dan elke tien minuten treinen rijden. Ook zijn de werkzaamheden noodzakelijk om andere ambities uit Toekomstbeeld OV 2040 te verwezenlijken, zoals het sneller kunnen reizen tussen de Randstad en het Noorden en Zuiden van het land en het aantrekkelijker maken van internationale treinreizen.

Meer treinen

Aanpassingen die worden gedaan aan het spoor zijn onder andere het vervangen van vijf bruggen bij de Oostertoegang en het aanleggen van een nieuwe kruising bij de Dijksgracht, waardoor treinen zonder te wachten elkaar kunnen kruisen. Het aantal doorgaande sporen gaat terug van tien naar negen, er komen minder wissels, en een gedeelte van het spoor wordt vernieuwd. Treinen kunnen hierdoor korter achter elkaar het station binnenrijden.

John Voppen, CEO van ProRail: “Amsterdam groeit, net als de steden in de regio. Daarom willen we dat er over tien jaar elke dag 275.000 reizigers de trein kunnen pakken op Amsterdam CS. Door wissels weg te halen, en het spoor te upgraden met de beste seinen, zorgen we dat hier de komende jaren veel meer en veel vaker treinen kunnen gaan rijden.”

Bredere perrons en trappen

Dankzij de aanpassingen aan de sporen in het station kunnen de perrons en trappen worden verbreed. De bestaande reizigerstunnel onder het spoor wordt vernieuwd en de Oosttunnel flink aangepakt. In deze tunnel komt ruimte voor winkeltjes en bevinden zich straks extra opgangen naar de perrons.

ProRail-regiodirecteur Harro Homan: “We willen reizigers meer ruimte geven. Door de nieuwe aanpassingen aan het station zorgen we dat reizigers zich makkelijker door het station kunnen verplaatsen en de doorstroom beter wordt. Ook verbinden we steden als Alkmaar, Hoorn, en Castricum nog beter met Amsterdam, en Amsterdam nog beter met de regio.”

De plannen zijn volgens het ministerie van IenW in goede samenwerking met de gemeente Amsterdam tot stand gekomen. Gezamenlijk is ingezet op behoud van het monumentale karakter van het station en de verbinding van het spoor met de stad.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

2 reacties op “Groen licht voor vernieuwing Amsterdam Centraal”

Derk Van Dorth|05.02.21|15:52

En blijft de IC van Amersfoort en Hilversum dan wel? De politiek roert zich al! En INT-treinen, verbannen naar Asdz?

Pat Rick|01.02.21|17:24

Betekent dit dat A’dam CS teruggaat naar 9 sporen? Tegen 100 miljoen meer dan het plan met 10 sporen? Het geld had beter elders gebruikt kunnen worden. Nu zou het goed zijn om het spoor regionaal te gebruiken in een alternatief spoorsysteem (metro) voor MRA. Metro zou het spoorsysteem in METROpoolregio systeem A’dam.