Rechtstreekse Eurostar van Amsterdam naar Londen van start
De Eurostar van Amsterdam naar Londen rijdt vanaf deze week zonder overstap in Brussel voor paspoortcontrole naar de Britse hoofdstad. De eerste trein vertrok maandagochtend vanaf Amsterdam Centraal en arriveerde circa vier uur later in Londen. Vanwege het negatieve reisadvies naar het Verenigd Koninkrijk verliep de eerste dag met relatief weinig reizigers, meldt NS.
De rechtstreekse trein tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen stond al langer op de planning, en liep meerdere keren vertraging op. De terugreis van Londen naar Amsterdam was al rechtstreeks, maar op de heenreis vanuit Nederland was nog altijd een overstap in Brussel nodig. De reistijd is met de rechtstreekse trein ongeveer een uur korter dan voorheen, omdat de paspoortcontrole nu plaatsvindt in Amsterdam en Rotterdam. De directe trein naar Londen doet er vanuit Amsterdam 4 uur en 10 minuten over, vanaf Rotterdam duurt de reis 3 uur en 29 minuten.
Negatief reisadvies
“In zowel Nederland als Engeland gelden strikte reisadviezen. We verwachten daarom nu alleen reizigers voor wie de reis noodzakelijk is. Tegelijkertijd moeten we vooruit kijken en bereiden we ons voor op het moment dat reizen naar het buitenland weer beter mogelijk is. Dan willen we klaar staan voor onze reizigers om hen snel en comfortabel naar hartje Londen te brengen met de Eurostar”, zegt een woordvoerder van NS.
In eerste instantie was het de bedoeling dat de rechtstreekse Eurostar tussen Amsterdam en Londen al in april zou gaan rijden, daarna werd dit uitgesteld tot juli. Door de coronacrisis zijn de passagiersaantallen sterk teruggelopen en Eurostar stopte daarom in maart met de verbinding tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Daarmee liep ook de testfase voor de rechtstreekse verbinding vertraging op.
Toezicht veiligheid
Vorige maand werd bekend dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) vanaf komend jaar toezicht gaat houden op de veiligheidsaspecten van de Eurostar tussen Amsterdam en Londen. Met de ondertekening van de verdragen over de treinverbinding neemt Nederland onder andere de verplichting op zich om in Nederland de beveiliging van de treinen die door de Kanaaltunnel rijden te waarborgen. De nadere afspraken zijn gebaseerd op het bestaande veiligheidsverdrag voor treindiensten door de Kanaaltunnel dat in 1993 werd gesloten tussen Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en België.
Lees ook:
- Rechtstreekse Eurostar-trein rijdt vanaf 26 oktober
- Eurostar bestrijdt identiteitsfraude met gezichtsherkenning
- Rechtstreekse Eurostar-trein is een feit
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Ik heb meerdere keren de Eurostar direct verbinding Londen – Rotterdam gebruik. reistijd was altijd 3 uur 3 minuten. Geweldige dienst en rit trouwens. Waarom is de reistijd Rotterdam – Londen 3uur 29 minuten?
En ook ambitie bij de metropoolregio. Voor HSL is snel voor- en na-transport nodig zoals metro. Want als men vaak moet overstappen met lange wachttijden is men geneigd om de auto te nemen en meteen naar de eindbestemming door te rijden. In Berlijn en Parijs hebben ze het wel voor elkaar (met U-Bahn, en RER). Als men snel en eenvoudig een HSL-station kan bereiken is men eerder geneigd deze te nemen. Men moet een hoogfrequent, 24-uurs netwerk voorbereiden voor als Corona voorbij is.
26 jaar na opening van de kanaaltunnel. Begin ook alvast maar te plannen voor Milaan, want de Ceneribasistunnel in Zwitserland zijn afgelopen maand in gebruik genomen: dit jaar. En dan is een verlening Bazel – Milaan evident. Ook Kopenhagen/Hamburg kunnen gepland worden, want de Fehmarnbelttunnel wordt nu gebouwd. Als men nu de Lelylijn HSL-proof maakt en de Wunderline niet te langzaam, kan men naar Denemarken. Maar dan moet de politiek echt hierachter gaan staan en er meer ambitie zijn bij NS.