NS: intercity tussen Den Haag en Aken kan rijden in 2025

ICNG op Nederlandse spoor (Bron: NS)
Bron: NS

NS kan een grensoverschrijdende intercity rijden tussen Den Haag en Aken vanaf 2025. Elk uur kan de trein rijden via Rotterdam en Eindhoven en dan bij Heerlen de grens over. De spoorvervoerder wil in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de regio’s en ProRail over de voorwaarden op het gebied van financiering en infrastructuur waaraan voldaan moet worden om van de verbinding een realiteit te maken.

Deze conclusie trekt NS na een eigen inventarisatie. Met name in de regio’s rond de Duitse grens wordt al lang gevraagd om een betere treinverbinding met de Randstad. Aken is een populaire bestemming en bovendien biedt dit de mogelijkheid om aan te sluiten op het Duitse hogesnelheidsnetwerk, met bestemming zoals Keulen, Düsseldorf en Frankfurt.

Verbeteringen binnenlandse netwerk

Daarnaast benadrukt NS dat die nieuwe intercityverbinding positieve gevolgen zal hebben voor de passagiers die niet over de grens reizen. “Voor binnenlandse reizigers op het traject tussen Den Haag en Limburg betekent de rechtstreekse verbinding reistijdwinst en minder overstappen. NS ziet de verbinding als een belangrijke stap in het uitbreiden van het aantal grensoverschrijdende treinverbindingen en gaat hierover graag met de betrokken overheden in gesprek.”

Eerder werd al een plan geopperd voor een intercity tussen Heerlen en Amsterdam. Dit viel in het water, vanwege de nadelige gevolgen voor een grote groep binnenlandse reizigers in ‘de tienminutentrein’ tussen Eindhoven en Amsterdam. Maar volgens NS hebben 1.250 internationale reizigers baat bij het nieuwe plan en nog eens 2.000 reizigers op het binnenlandse deel van het traject. NS verwacht dat dit aantal na introductie van de trein snel zal toenemen, ook omdat de reistijdwinst op het traject kan oplopen tot 25 minuten.

Concurrentiepositie

Op dit traject wil de vervoerder de Intercity ICNG inzetten. Deze nieuwe trein kan geschikt worden gemaakt voor inzet in Duitsland. De verbeteringen op de verbinding zorgen ervoor dat de trein een sterkere concurrentiepositie krijgt ten opzichte van de auto en door de aansluitingen in Aken op Thalys en de ICE wordt het zelfs een alternatief voor vliegen binnen Europa.

NS gaat de komende tijd met overheden in gesprek over deze nieuwe verbinding, onder andere over de infrastructuur. Er zullen naar verwachting enkele aanpassingen nodig zijn. Daarbij stelt de vervoerder dat de nieuwe verbinding waarschijnlijk niet kostendekkend zal zijn, zoals vaak het geval is bij een nieuwe verbinding. “We willen hierover afspraken maken, zodat de nieuwe treinen tijdig besteld kunnen worden”, aldus de vervoerder.

Vergeet niet in te schrijven voor het gratis OV Congres 2020 over Duurzaamheid en praat mee over mogelijke kansen en uitdagingen.

OV-congres-2020-juni-juli_468x60 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

13 reacties op “NS: intercity tussen Den Haag en Aken kan rijden in 2025”

Hans Karsdorp|30.06.20|10:52

Leven de vooruitgang, 35 jaar geleden reed er al ieder uur een IC van Den Haag via Rotterdam, Breda, Tilburg Eindhoven, Venlo naar Köln.

kees boer|26.06.20|20:30

Mijn wens lijkt eindelijk gehonoreerd te worden,deze mag ook wel in Eindhoven gestart worden gezien ook de beschikbaarheid van meerspanningslocomotieven en doortrekken tot Keulen gezien ook deze duitse steden baat hebben van een snelle verbinding onderling

Pat Rick|26.06.20|10:02

@Loek, Arco: Ook zou men niet meer via Zwolle hoeven te reizen, en hoeft men de bestaande lijn naar het noorden niet zwaar te verbouwen (men is toch al veel geld kwijt: bouw dan iets goeds waardoor je in een dik uur in Groningen bent, in 3 uur in Hamburg en in 5 uur in Kopenhagen en Malmo ligt aan de andere kant van de brug).

Pat Rick|26.06.20|10:01

@Loek, Arco: Lelylijn is ook iets wat Nederland moet doen om Groningen (en tussenliggende plaatsen) aan te haken. Link Randstad met Waterstofcluster en Datacenters daar. En verder moet dit inderdaad internationaal worden gezien. Een betere upgrade van de Wunderline zou een veel snellere trein naar Kopenhagen mogelijk maken (via Bremen/Hamburg en de Fermarnbelttunnel nu in aanbouw). Door de negatieve rente zou en de crisis zou nu een fantastisch moment zijn.

Pat Rick|26.06.20|10:00

@Arco: mensen gaan voor medische behandelingen naar Aken en de trauma-heli voor zuid-limburg vliegt vanuit Aken. Die stad vervult een belangrijke functie voor Nederlanders daar. De tienduizenden gaan naar kerstmarkt, duizenden weekend-shoppers en er zijn veel meer grenswerkers in de Euregio dan elders. Het verkeer is fel toegenomen door de drie(twee)landentrein, en zal nog meer toenemen met deze verbinding.

Pat Rick|26.06.20|09:58

@Arco: goed idee om treinen vanaf Eindhoven tegen de 200 km/u te laten rijden. Mogelijk dat de baanvaksnelheid omhoog kan op sommige stukken E’hoven-R’mond (nu 140, dit bestaat uit vrij rechte trajecten). Als je uit de regio zou komen zou je weten dat een gemeente als Sittard-Geleen een vragende partij is. Ook Brainport heeft nut, want Eindhoven – Aken –Leuven vormt een technologische driehoek. En sinds de sluiting van het labo van Philips in Aken reizen medewerkers dagelijks naar HTC Eindhoven

Antoine Berben|23.06.20|19:45

Ik neig er toe om het heel erg eens te zijn met Arco Sierts.
Zijn conclusies leiden er volgens mij dan ook toe dat in de toekomst op regionaal niveau wordt bekeken wat de exacte vraag(stelling) is en dat er vanuit dat niveau ook oplossingen worden bedacht.
Dit is al te zien in de nieuwe verbinding via Arnhem via Duisburg naar Keulen.
Daarvoor is de bureaucratie van NS Utrecht al niet meer nodig.

Arco Sierts|23.06.20|12:32

@Ad, in antwoord op je vraag: omdat men collectief systeemautistisch is. De sector denkt collectief extreem hardnekkig vanuit de technische elementen en het aanbodssysteem. Dat heeft de EU geprobeerd op te lossen met de zogenaamde ‘marktwerking’. Dat heeft het ECHTE probleem (=men kan domweg niet klant/markt-gericht ontwerpen) voor t hoofdspoor alleen nog maar erger gemaakt! De technocratie maakt overuren en verdient honderden miljoenen, zie bv de de huidige ERTMS-aanpak. Het is diep triest.

Arco Sierts|23.06.20|12:22

@Loek: hou eens op met dat naieve railhobbyisme. Gaat helemaal nergens over. Of had je nog een paar miljard in een ouwe sok liggen?

Arco Sierts|23.06.20|12:19

Volkomen krankzinnig exploitatieconcept. Zo’n gruwelijk-dure, 200 km/u-uur snelle en veeeel te lange hogesnelheidstrein heeft nulkommaniks te zoeken op een dun stroompje als Aken-Heerlen. Dit zou een ronduit geschifte verspilling van belastinggeld zijn.

Wanneer leren NS en collega-adviesburo’s nu eindelijk eens klant/markt-gericht te ontwerpen? Want dat is hier de kern van het probleem: de complete spoorsector plus universiteiten & hogescholen KUNNEN niet klant/markt-gericht ontwerpen. Triest.

Joop Ummels|23.06.20|12:11

Volgens reisplanner NS bestaat er wel een rechtstreekse IC verbinding Heerlen – Amsterdam Centraal. Dit in tegenstelling tot wat in bewuste artikel wordt vermeld.

Meerdere opties liggen momenteel open voor ontwikkeling internationale verbindingen via Eindhoven , o.a. Den Haag – Venlo – Dusseldorf en het traject genoemd in dit artikel via Heerlen naar Aachen.

Deze laatste verbinding is een directe concurrent voor de Arriva dienst: Aachen- Heerlen – Maastricht en t.z.t. verder naar Liege.)

Loek van der Heide|23.06.20|11:47

Graag zou ik van het I&M ministerie en NS/r ook een plan zien, mbt samenwerking Arriva, om te werken aan:
1- de ICNG inzet AF Randstad, via de SAAL-Hanze-Lely route aan te sluiten op het Wunderlinie traject Groningen-Bremen….
2- Alsnog de Wunderlinie met de 162-b lijn nr Harlingen via Afsluitdijk, de A’dam Mainport & IJmondhavens direct via Wunderline-Bremen e.v. te verbinden
3- mat Arriva gezamenlijk de Noord- Oost- en Zuidoost ‘periferie’ met Aken/ Luik te verbinden
ook goed vd Randstad

Ad van der Voort|23.06.20|11:41

Hallo, waarom wordt (na Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, de vierde stad van Nederland) Utrecht gepasseerd in dit project?