Arriva Rail sleept Britse overheid voor de rechter over concessie

Abellio, Verenigd Koninkrijk, Liverpool

Spoorvervoerder Arriva Rail onderneemt juridische stappen tegen de gunning van de Britse treinconcessie East Midlands aan NS-dochter Abellio. Dit komt kort nadat concurrent Stagecoach ook al een claim indiende tegen de Transport-minister Chris Grayling. Zowel het bod van Arriva Rail als het bod van Stagecoach voor deze concessie werd uitgesloten, omdat de spoorvervoerders niet hadden voldaan aan de gestelde eisen.  

“We kunnen bevestigen dat we graag meer informatie willen krijgen over de manier waarop de biedingen voor de East Midlands-franchise werden beoordeeld”, aldus Arriva tegen de Britse krant The Telegraph. De Britse overheid wil niet inhoudelijk reageren op het juridische proces, maar liet wel weten vertrouwen te hebben in het gunningsproces en het besluit dat genomen is.

East Midlands

Sinds de gunning van deze franchise aan de NS-dochter gaan er geruchten en beschuldigingen rond over een gebrekkig aanbestedingsproces. Ook wordt er al een onderzoek uitgevoerd naar een lek, waarbij een ambtenaar per ongeluk vertrouwelijke gegevens door speelde over het bod van Stagecoach aan Abellio. Daardoor liet het Britse Stagecoach weten naar de rechter te willen stappen, omdat het twijfelde aan de manier waarop alle tenders in Groot-Brittannië gegund werden.

Afgelopen week werd dit dreigement werkelijkheid. Volgens bronnen vraagt Stagecoach in zijn claim om een zogenaamde Judicial Review, waarbij uitvoerende of wetgevende maatregelen worden getoetst door een rechterlijke macht. Het zou voor Stagecoach gaan om drie tenders, waarvan de spoorvervoerder door het ministerie van Transport is uitgesloten. Ook eist de vervoerder naar verluidt een schadevergoeding voor de kosten die het heeft gemaakt.

Verkoop Arriva

Stagecoach uitte zijn onvrede over de gunning van de concessie East Midlands beduidend luider en opvallender dan Arriva Rail. Bronnen uit de markt wijten dit aan het verkoopproces waarin Deutsche Bahn nu verwikkeld is. De Duitse spoorvervoerder overweegt dochteronderneming Arriva te verkopen en zou bang zijn dat een openbaar dispuut die plannen zou kunnen schaden.

De concessie East Midlands duurt tot augustus 2027, met de mogelijkheid om nog twee jaar te verlengen. Abellio wil hier nieuwe treinen, meer zitplaatsen en snellere reistijden introduceren. Als het tenderproces opnieuw moet worden gestart, zou dit ervoor kunnen zorgen dat het ministerie een forse schadevergoeding moet betalen.

Lees ook:

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.