Europarlementariërs willen snellere verbinding Groningen-Bremen
Elf Duitse en Nederlandse Europarlementariërs hebben hun steun uitgesproken voor de komst van de Wunderline, een snellere treinverbinding tussen Groningen en Bremen. In een gezamenlijke verklaring hebben zij het belang van een kwaliteitsverbetering op dit traject onderschreven. Ook hopen ze dat er in 2019 een besluit wordt genomen.
Een snellere grensoverschrijdende verbinding tussen de twee steden moet bijdragen aan de regionale economische ontwikkeling en ook een impuls geven aan de verbinding Amsterdam-Hamburg. Het streven is dat reizigers in 2024 in twee uur tussen Bremen en Groningen kunnen reizen. De treinreis moet boven comfortabeler en toegankelijker worden.
Europarlementariërs
Europarlementariërs en bestuurders hebben de ontwikkelingen rondom de realisatie van het project en de Europese subsidieaanvraag deze week besproken, meldt de provincie. Hier werd een gezamenlijke verklaring over het belang van deze verbinding ondertekend door Europarlementariërs Michael Cramer (Die Grünen), Jens Gieseke (CDU), Tiemo Wölken (SPD), David McAllister (CDU), Dr. Joachim Schuster (SPD), Dr. Helga Trüpel (Die Grünen), Dr. Stephan Gehrold (EPP), Peter van Dalen (ECR), Wim van de Camp (CDA), Matthijs van Miltenburg (D66) en Jan Huitema (VVD).
Door een handtekening te plaatsen onder die verklaring, stellen de Europarlementariërs er vertrouwen in te hebben dat er begin 2019 concrete afspraken worden gemaakt over de realisatie van Wunderline. Ze noemden de Wunderline ‘een voorbeeld van uitstekende samenwerking tussen twee landen binnen Europa’. De verklaring is aangeboden aan de betrokken bestuurders.
Wunderline
In het project Wunderline werken de provincie Groningen, IHK für Ostfriesland und Papenburg, AG Ems, Groningen Seaports en Landkreis Leer samen aan een betere spoorverbinding tussen Groningen en Bremen. In 2013 reserveerden de Nederlandse overheidsinstanties al 102 miljoen euro voor de studie en projecten voor een snellere verbinding. Eigenlijk was het echter de bedoeling om eind 2018 een positief besluit te nemen over een betere verbinding. Die deadline is nu uitgesteld naar begin 2019.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Eerst moet de spoorbrug over de Eems worden herbouwd. DB denkt hierover 10 (!) jaar over te doen, want hun prioriteit ligt nu ergens anders. Ost-Friesland hangt altijd in Duitsland aan de laatste mem, en behalve de Duitslands enige diepzee haven met kadedieptes van 15 meter (waarvoor er in recordtijd wel een spoorlijn werd aangelegd) is er voor DB niks interessants.