KiM voorspelt 14 procent groei treingebruik tot 2023
Het aantal afgelegde treinkilometers zal tussen 2017 en 2023 toenemen met in totaal 14 procent. Dit komt onder andere door een verbeterd treinproduct en afgenomen treinreiskosten. Dat verwacht het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Het aantal kilometers per bus, tram en metro neemt ook toe, maar met maar 6 procent.
Dit komt volgens het KiM met name omdat er geen vastgesteld beleid is voor grootschalige kwaliteitsverbeteringen bij deze modaliteiten. De NS heeft wel plannen voor een dergelijke kwaliteitsimpuls. De inkomens- en bevolkingsgroei zorgt voor een half procent jaarlijkse groei van het aantal kilometers via bus, tram en metro. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft dinsdag de mobiliteitscijfers van 2017 gepubliceerd.
Verdeling
Het KiM schat dat het aantal treinkilometers jaarlijks met 1,1 procent toeneemt als de treinreizigers jaarlijks 0,75 procent minder moeite en tijd kwijt zijn aan de reis. Daar bovenop komt nog een jaarlijkse groei van 0,4 procent per jaar door een groei van de bevolking en reële inkomensgroei. Tevens wordt een positief effect op het aantal treinkilometers verwacht door meer congestie op het hoofdwegennet.
In 2017 werden er ruim 18 miljard reizigerskilometers afgelegd in treinen van NS. Dat is een groei van 0,8 procent in vergelijking met een jaar eerder en het KiM verwacht dat het groeipercentage bij andere vervoerders gelijk is aan dat bij de NS. Dit zou betekenen dat er in alle Nederlandse treinen in 2017 ruim 19 miljard reizigerskilometers zijn afgelegd.
Autogebruik
Het KiM heeft ook het gebruik van de auto en de fiets onder de loep genomen. Daaruit blijkt dat de lijn van de afgelopen jaren ook in 2017 heeft doorgezet. Het aantal treinkilometers neemt toe, maar het autogebruik stijgt in gelijke mate. Uiteindelijk zijn de aandelen van de verschillende vervoerwijzen in de totale mobiliteit nagenoeg gelijk gebleven. Autobestuurders legden in 2017 98,0 miljard kilometers af en in het OV werden in totaal 25,0 miljard kilometers afgelegd.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Kwaliteitsimpuls metro moet komen van uitbouw metro rond A’dam. Die moet nu de voorsteden (Almere, Zaandam, Schiphol/Hoofddorp) beter verbinden en de ruggegraat vormen van het busvervoer dat vooral NIET minder mag worden. En om A4, A6, A7/8 te ontlasten. Verder (her)openen van stations Acht/Airport, Nuenen, Eindhoven-Oost/DAF (met herontplooiing busvervoer). Ook heropenen: Halen, Grubbenvorst/Greenport, Belfeld (met uitbouw Maaslijn).