Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij
Naast de lokale en regionale overheden gaat nu ook de deelstaat Nedersaksen zich hard maken voor een grensoverschrijdende trein tussen Emmen en het Duitse Rheine. Dat heeft minister Bernd Althusmann van Nedersaksen laten weten, nadat hij vorige week een verklaring kreeg aangeboden van lokale en regionale overheden. De minister noemt de spoorlijn belangrijk voor de samenwerking tussen Nederland en de Duitse deelstaat.Â
Duitsland werkt nu al aan de reactivering van de lijn tussen Bad Bentheim en Neuenhaus. Van Rheine kun je al naar Bad Bentheim en voor een bedrag van 21 miljoen wordt nu het spoor tussen Bad Bentheim en Neuenhaus opgeknapt. Vanaf daar is het nog maar een klein stukje naar het Nederlandse Coevorden.
Kosten
De overheden hebben via de verklaring de wens geuit dat Nedersaksen zelf ook moeite doet om de lijn door te trekken en geschikt te maken voor het personenvervoer. Naar schatting is dit te realiseren voor een bedrag van 10 tot 15 miljoen euro. De overheden hopen nu dat de eerste personentreinen hier in 2025 moeten kunnen rijden; eerder werden 2020 en 2023 genoemd als mogelijke jaartallen waarin de trein zou kunnen rijden.
Minister Althusmann was vorige week ontvankelijk voor de boodschap van de lokale en regionale overheden, vanwege de economische gevolgen van een goede verbinding. “Er moet groei ontstaan in de regio, dat vind ik heel belangrijk”, aldus de minister tegen RTV Drenthe. Hij gelooft dat een complete spoorlijn tussen Emmen en Rheine hieraan bijdraagt.
Passagiers
Al langer wordt er gepleit voor een goede grensoverschrijdende verbinding vanaf Emmen naar Bad Bentheim. Eerder onderzochten het Institut fĂŒr Regionalwirschaft CIMA en de Universiteit van Groningen de mogelijkheden om deze lijn te reactiveren voor personenvervoer en zij waren positief. Hoofdonderzoek Arno Brandt stelde dat de spoorverbinding ongeveer 1500 reizigers zou trekken.
Dat zijn veel Duitse studenten die in Nederland naar school gaan, maar ook forenzen die net over de grens werken en toeristen. “We moeten dit gezamenlijk financieren”, aldus Althusmann. “Als we daar uit komen, is doortrekken mogelijk.”
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Er worden meestal kapitalen verdiend aan onderzoeken voor nieuwe stations en spoorlijnen als dat geld nu eens rechtstreeks aan het spoor zou worden besteed dan zouden plannen sneller en goedkoper uitgevoerd kunnen worden !
Probeer maar eerst de trein Bad Bentheim – Nordhorn die eind van dit jaar van start gaat door te trekken tot Coevorden,dan zien we wel verder
Persoonlijk beoordeel ik dit project als “naief-ambitieus”. Regionaal personenspoorvervoer is wat het is, te weten OV. Het is dus geen magische toverstaf voor politiek gewenste economische ontwikkelingen. Het kan helpen, maar er moet OOK een voldoende relevante OV-verplaatsingsbehoefte zijn. Mijns inziens ontbreekt die hier en is men te optimistisch over de exploitatiekansen. Ik snap wel dat Emmen en Coevorden graag “een trein naar Duitsland” willen. Maar ik vrees grotendeels lege treinen…