AH to go en Julia’s op stations toch niet verkocht

NS houdt de stationswinkels AH to go en Julia’s toch in eigen beheer. Een jaar geleden besloot NS het gros van de winkels op het station in de verkoop te zetten, zodat de spoorvervoerder zich op de ‘kerntaak kon richten’. Voor de ketens Hema, Starbucks, De Broodzaak en Smullers loopt wel nog steeds een marktverkenning. 

Dit heeft NS afgelopen vrijdag bevestigd aan de NRC. Volgens FNV Spoor is dit het resultaat van acties die de vakbond heeft gevoerd tegen de afstoting van de winkels. Op basis daarvan is een akkoord gesloten tussen FNV Spoor, NS en de Centrale Ondernemingsraad van NS. De overdracht van retailmedewerkers zou zorgvuldig worden uitgevoerd en een substantieel deel van de medewerkers zou bij NS blijven.

Treinreis

Een bestuurder van FNV Spoor meldt aan de NRC dat het hierbij gaat om een uitvoering van dit akkoord. Daarin was gepleit voor het behoud van winkels die nog een dienst aanbieden die samenhangt met reizen, zoals koffie, een broodje of een snelle maaltijd. De medewerkers van NS zijn vrijdagmiddag ingelicht dat deze twee winkelketens niet zullen worden verkocht.

Zowel de vakbonden als de ondernemingsraad bij NS waren geen voorstander van de verkoop van de winkels op het station, omdat dit zou leiden tot slechtere arbeidsomstandigheden voor het personeel of verlies van omzet. FNV Spoor voerde hiertegen zelfs actie. In een reactie op aangekondigde stakingen enkele maanden terug stelde NS dat dat er echter sowieso geen sprake zou zijn van verslechterde omstandigheden of verlies van omzet, omdat de retailformules zouden worden uitgegeven in een concessie.

Samenwerking

Nu heeft NS echter besloten om deze twee grote ketens niet uit te geven. NS meldt aan de krant dat Albert Heijn de winkels op de stations niet wil overnemen, omdat het tevreden is over NS als franchisenemer. Albert Heijn wil de samenwerking met NS graag voortzetten. Julia’s wordt niet overgedragen, omdat ‘de bereiding ter plaatse te specifiek is om aan een andere partij over te dragen’.

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën heeft vorig jaar besloten dat NS zich zou moeten concentreren op het vervoeren van reizigers en dat alle neventaken moesten worden afgestoten. Dit leidde uiteindelijk tot een nieuwe strategie van NS, waarin de spoorvervoerder aangaf de retail te willen verkopen. Het is nog niet bekend of het ministerie van Financiën instemt met dit besluit van NS.

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.