Onderzoek naar regionale trein Emmen-Bad Bentheim

De provincie Drenthe, Landkreis Grafschaft Bentheim en spoorbedrijf Bentheimer Eisenbahn laten momenteel een onderzoek uitvoeren naar de mogelijkheden voor een grensoverschrijdende, regionale treinverbinding tussen Emmen en het Duitse Bad Bentheim. Het onderzoek moet uitwijzen of die verbinding haalbaar is en hoeveel reizigers hier naar verwachting gebruik van zullen maken. De betrokken partijen denken dat die trein in 2020 al zou kunnen gaan rijden.

Deze nieuwe verbinding wordt weer bekeken, omdat er vanaf 2018 treinen gaan rijden tussen Bad Bentheim en Neuenhaus. Vanaf daar zou de trein prima doorgetrokken kunnen worden naar Coevorden en verder naar Emmen, waarmee er voor de Drenthenaren een goede grensoverschrijdende spoorverbinding bijkomt.

Spoor

De infrastructuur is al grotendeels geregeld, want er ligt al jaren een spoorlijn van Coevorden naar Bad Bentheim. Die wordt echter al sinds 1939 niet meer gebruikt voor personentreinen. Daarom zijn er nog wel enkele maatregelen nodig. Bentheimer Eisenbahn is de spoorlijn tussen Bad Bentheim en Neuenhaus al aan het opknappen. Ook moet de spoorverbinding op het hele traject uitgerust worden met de juiste beveiliging en tussen Coevorden en Emmen is een klein stuk dubbel spoor nodig.

Een eerste schatting is dat er ongeveer 1.500 reizigers per dag gebruik gaan maken van een trein op dit traject. Maar de Drenthe gedeputeerde Henk Brink van Verkeer en Vervoer denkt dat het mogelijk is dat de trein nog meer reizigers trekt. “Het kan best dat de hele lijn er beter door gaat functioneren en financieel beter wordt, omdat je doorrijdt.”

Betaalbaarheid

Ook de directeur van Bentheimer Eisenbahn ziet de voordelen van deze lijn in; met name door de uitwisseling van werknemers. Het wordt namelijk verwacht dat veel forenzen en veel studenten een dergelijke trein zullen gebruiken. In dat deel van Nederland is de werkloosheid namelijk hoog en in Duitsland juist erg laag. “Met infrastructuur en goed vervoer kun je mensen bewegen om in een buurland te gaan werken”, aldus Joachim Berends.

Er moeten nog wel flink wat stappen genomen worden voor de verbinding realiteit wordt. Volgens RTV Drenthe moet het onderzoek eerst uitwijzen hoe haalbaar dit allemaal is en daarna moet er nog over gesproken worden over wie dit allemaal gaat betalen. De kosten voor dit projecten lopen in de miljoenen. Berends zegt er in ieder geval vanuit te gaan dat de Duitsers en de Nederlanders beide de kosten op hun eigen grondgebied betalen.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Onderzoek naar regionale trein Emmen-Bad Bentheim”

Antoine Berben|09.05.17|18:42

Het idee zou wellicht iets kunnen opleveren al ben ik daar erg terughoudend in om nu al bij voorbaat omver te gaan juichen.
Wellicht is het zinvoller wanneer er een verbinding zou komen naar een grotere plaats dan slechts Bad Bentheim aangezien dat namelijk ook zelf in het Duitse spoornet geldt als een eindpunt.

Arco Sierts|09.05.17|11:23

… en dit noemen we dan het Hunze-Vechtdalnet. Want niet geheel toevallig: Emlichheim, Neuenhaus en Nordhorn liggen ook aan het riviertje ‘De Vechte’.

Arco Sierts|09.05.17|11:10

Ik hoop oprecht dat men ook een iets pragmatischer variant meeneemt: doortrekken van de Qliner (Interliner) Groningen-Emmen via Emmen Zuid – Dalen centrum – Plopsaland / Center Parcs – Coevorden – Emlichheim – Neuenhaus – Nordhorn en eindbestemming Lingen.

Mocht dat nou een doorslaand succes worden (en dat zou zomaar kunnen), dan…