Limburg dreigt Arriva met boete over hoge rituitval Maaslijn
De provincie Limburg dreigt Arriva financieel te korten voor het hoge aantal treinen dat uitvalt op de Maaslijn. De provincie wil niet betalen voor treinen die niet rijden. “Wij betalen voor punctualiteit en voor rituitval. Als er te veel ritten uitvallen, dan betalen we daar niet voor”, verklaart de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus dit.
Het treinverkeer op Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen is al lange tijd problematisch. Veolia worstelde hier ook mee, voordat Arriva afgelopen december de concessie overnam. Maar hoewel Mackus zegt opstartproblemen van Arriva te begrijpen, vindt hij ook dat het beginstadium nu voorbij is. Arriva erkent dat er problemen zijn en heeft al oplossingen aangedragen, maar gedeputeerde Mackus vindt die oplossingen onvoldoende.
Tweedehands treinen
Het is al afgesproken dat de Maaslijn wordt geëlektrificeerd, maar momenteel kunnen hier alleen nog maar dieseltreinen rijden. Vanwege de drukte op deze lijn, heeft Arriva hier extra tweedehands treinen ingezet. Vooral die blijken erg storingsgevoelig. “Het is tweedehands materieel en dat moet je goed reviseren”, aldus Mackus. “Ik denk dat dat onderschat is.” In een reactie aan Dagblad de Limburger laat Arriva weten dat de extra treinen meer gebreken vertonen dan verwacht. Maar het waren de enige diesels die beschikbaar waren en aan de Nederlandse eisen voldoen.
De vervoerder heeft al twee korte termijn-maatregelen genoemd om de uitval tegen te gaan, maar die twee maatregelen voldoen niet, vindt de gedeputeerde. Arriva is tegelijkertijd wel degelijk van plan om extra capaciteit inzetten, maar dat moet nog goedgekeurd worden en kan op zijn vroegst pas per 1 september op het spoor gaan rijden. Mackus: “Dit is te laat; dan hebben we een half jaar lang geen goed product voor de reiziger.”
Rituitval
De provincie Limburg gaat nu zelf bijhouden hoeveel treinen er uitvallen en dat kan dus leiden tot een boete voor de vervoerder. Maar de provincie heeft de vervoerder nog geen deadline gesteld wanneer het allemaal opgelost moet zijn. “Het gaat vooral om de snelheid”, vertelt de gedeputeerde. “Arriva acteert normaal heel snel. Als zij nu doorpakken, dan gaan wij geen boete opleggen om het boete opleggen. We willen gewoon de reiziger een goed product bieden,”
Aan het einde van dit jaar zal het aantal uitgevallen treinen berekend worden en op basis daarvan wordt bepaald of Arriva gekort wordt en over hoeveel geld het dan gaat. Als het percentage uitgevallen treinen hoger is dan het afgesproken percentage in het contract, dan betaalt de provincie een deel van het geld niet. Mackus: “De hoogte van dat bedrag wordt ook bepaald door de oplossing. Je moet wel realistisch zijn, dus we zijn coulanter als een probleem heel moeilijk op te lossen is, maar de vervoerder wel alles op alles zet.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?