Bombardier krijgt opdracht voor beveiligingssysteem Hoekse Lijn

Bombardier heeft de aanbesteding voor de installatie van het beveiligingssysteem op de metroverbinding Hoekse Lijn gewonnen. Het gaat om een contract ter waarde van 25 miljoen euro. De opdrachtgever van dit project is stadsvervoerder RET, die straks het beheer van ProRail overneemt. 


De opdracht gaat om het maken van het ontwerp, het leveren, monteren en opleveren van het spoorbeveiligingssysteem en de benodigde baanapparatuur voor de Hoekse Lijn. Het nieuwe spoorbeveiligingssysteem bedient straks de metro en zorgt ervoor het metroverkeer en het spoorgoederenvervoer van elkaar gescheiden blijft. Het gaat om de implementatie van een bestaand systeem.

De spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland wordt omgebouwd tot een verbinding die geschikt is voor regionaal reizigersvervoer en voor goederenvervoer. Het regionale reizigersvervoer wordt straks met metro’s uitgevoerd. Op dit moment rijdt NS nog met stoptreinen op het traject. De Hoekse Lijn is bij Schiedam gekoppeld aan de bestaande metrolijn.

Hoekse Lijn

De nieuwe Hoekse Lijn is een uitbreiding van metrolijn B die begint in de Rotterdamse wijk Nesselande. In Hoek van Holland wordt de lijn ruim een kilometer verlengd tot vlak bij de zee.

 De spoorinfrastructuur van de Hoekse Lijn is geschikt voor reizigersvervoer met snelheden tot honderd kilometer per uur. De bestaande RET metrolijn B wordt vanaf Schiedam Centrum doorgetrokken naar het nieuwe station Hoek van Holland Strand. Tijdens de spits wordt er op het traject Vlaardingen West – Schiedam met een hogere frequentie gereden. Deze spitsverdichting wordt gekoppeld aan de metrolijn A.

Op de Hoekse Lijn zullen goederentreinen rijden tussen Schiedam en Vlaardingen Vulcaanhaven. Door een verandering in de plannen wordt er niet meer via emplacement Vlaardingen en Maassluis gereden. De maximumsnelheid van het goederenvervoer wordt begrensd op 40 kilometer per uur. Om veiligheidsredenen moeten beide vervoersvormen fysiek van elkaar worden gescheiden, valt in het prekwalificatiedocument spoorbeveiligingssysteem Hoekse Lijn te lezen.

Overdrachtspoor

Er komt een aansluiting voor het metrovervoer bij Schiedam richting Rotterdam op het bestaande metronet. En er komt speciaal een overdrachtspoor dat zorgt voor de aansluiting van de Hoekse Lijn op het goederennet. Het zuidelijke spoor van de Hoekse Lijn wordt voor goederenvervoer geschikt gemaakt om buiten de spits in beide richtingen met een goederentrein te rijden. 

Het gevolg hiervan is dat de aansluiting van het goederenverkeer bij Schiedam het metroverkeer richting Hoek van Holland kruist. Metro’s van en naar Schiedam Centrum rijden tijdens de dienstregeling voor goederentreinen via het noordelijke spoor.

De Hoekse Lijn telt straks negen stations, exclusief station Schiedam Centrum. Daarvan zijn twee stations nieuw. De overige zeven bestaande stations worden omgebouwd en aangepast om metro’s te laten stoppen.

Metronet

Het huidige metronet bestaat uit een blokbeveiligingssysteem (Interlocking), een treindetectiesysteem en automatische treinbeïnvloeding (ATP) met remcurvebewaking. 

Er komt één systeem voor de beveiliging en er is één centrale verkeersleiding voor de dienstregeling. Deze zorgen er samen voor dat de treinenloop zo ongestoord mogelijk plaatsvindt door op het juiste moment de benodigde rijwegen vrij te geven.

Door de koppeling met het Rotterdamse metronet ontstaat een lijn met diverse door ATP bewaakte snelheidstrappen. De voertuigen rijden op een spanning van 750 V DC die komt van een derde spoor of de bovenleiding.

Werkzaamheden

Bombardier is met ontwerpen begonnen (Design en Construct contract). De leverancier komt vervolgens met een ontwerp. Als dat is goedgekeurd, gecontroleerd en getoetst kan Bombardier ‘buiten’ aan het werk. Naar verwachting wordt halverwege 2016 gestart met de aanleg. De werkzaamheden duren tot augustus 2017.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.