Grootschalige spoorvernieuwing tussen Eindhoven en Limburg
Het spoor tussen Eindhoven en Limburg gaat vanaf zaterdag 18 juli enkele weken dicht. Dat komt door een grootschalige spoorvernieuwing die spoorbeheerder ProRail en aannemer VolkerRail gaan uitvoeren. Tot en met zondag 9 augustus is er dan geen of beperkt treinverkeer mogelijk op de trajecten Eindhoven – Venlo en Eindhoven – Weert.
Voor reizigers is de impact groot: die zijn drie weken goeddeels aangewezen op bussen. Honderden spoorwerkers gaan 14 kilometer aan spoorstaven vernieuwd, 12.000 dwarsliggers en 31 wissels. Ook wordt 25.000 ton spoorgrind vervangen. Goederenvervoer dat gewoonlijk richting Venlo gaat, moet omrijden. De werkzaamheden bij Zevenaar liggen tijdens de klus tussen Eindhoven en Limburg stil, zodat goederenvervoerders daar wél door kunnen.
Materieel
Na het passeren van de laatste trein, wordt het spoor in de nacht van vrijdag op zaterdag buiten dienst genomen. Vanaf dat moment is er beperkt tot geen treinverkeer meer mogelijk richting Venlo en Weert. Met groot materieel worden grote delen van het spoor in hoog tempo opgebroken. Wat vrijkomt wordt overgebracht naar een depot, waarna het nieuwe materieel wordt aangevoerd.
Overlast
ProRail combineert de vernieuwing in Eindhoven bewust met het vernieuwen van delen van het spoor in Helmond, Heeze, Leende, Horst aan de Maas en Blerick. Hierdoor ontstaat voor reizigers maar één keer overlast. Omdat de mate en aard van de overlast varieert heeft NS een speciale pagina gemaakt waar reizigers per weekend en per week kunnen zien hoe de dienstregeling er uit ziet: www.ns.nl/treinverkeereindhoven.
ProRail vernieuwt regelmatig in heel Nederland delen van het spoor. Dat is nodig omdat het spoor door het vele gebruik onderhevig is aan slijtage. Afhankelijk van de belasting varieert de levensduur van spoorstaven, wissels en dwarsliggers tussen de twintig en dertig jaar.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?