NS koopt geen treinen meer via Ierland-constructie

NS, trein, Utrecht, Centraal Station

De NS schaft alle nieuw te bestellen treinen voor de nieuwe Hoofdrailnet-concessie met ingang van dit jaar aan vanuit Nederland. De vervoerder betaalt voortaan in Nederland de vennootschapsbelasting. Het materieel dat al in gebruik is, verhuist de vervoerder fiscaal-technisch stapsgewijs naar Nederland. Daardoor valt in 2024 negentig procent van de treinen die NS in Nederland gebruikt, onder het Nederlandse fiscale regime.

Minister Dijsselbloem van Financiƫn schrijft aan de Tweede Kamer dat hij afspraken heeft gemaakt met NS over de afbouw van de belastingvoordelen die de vervoerder verkrijgt via een leasemaatschappij in Ierland.

Voor lopende contracten geldt een afbouwperiode. In 2024, als de huidige concessieperiode van NS afloopt, zal negentig procent van de treinen die in Nederland worden gebruikt onder Nederlands fiscaal regime vallen. De laatste tien procent volgt in de periode daarna. Uitgangspunt is dat NS belasting betaalt in het land waar de bedrijvigheid plaatsvindt.

Belasting

NS koopt al een aantal jaren treinen in via een dochterbedrijf dat gevestigd is in Dublin: NS Financial Services Ltd. Die dochter heeft de treinen in bezit en verhuurt ze aan het Nederlandse moederbedrijf. In Ierland betaalt de vervoerder daardoor fors minder belasting dan het in Nederland zou moeten betalen. De schatkist loopt daardoor miljoenen mis.

In de politiek is veel weerstand tegen deze zogeheten Ierland-constructie. Ook minister Dijsselbloem wilde ervan af. Dat het nog zoā€™n tien jaar duurt voordat de gehele constructie is beĆ«indigd, komt doordat een snellere afbouw forse financiĆ«le consequenties zou hebben.

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.