NS koopt TRAXX-locomotieven ter vervanging van Fyra
De NS gaat TRAXX-locomotieven kopen ter vervanging van de uitgevallen Fyra-locomotieven. Deze locomotieven zijn van de Canadese treinfabrikant Bombardier. TRAXX-locomotieven halen met de juiste aanpassingen een snelheid van 160 kilometer per uur. De Fyra’s rijden maximaal 250 kilometer per uur. Het gaat hier om een tijdelijke oplossing.
De NS heeft de Europese aanbestedingsregels omzeild door een beroep te doen op een dringende noodzaak. Met de TRAXX-locomotieven wordt het weer mogelijk om treindiensten ter verzorgen over de hogesnelheidslijn tussen Nederland en Belgiƫ, zo meldt de NOS.
Bestelling
De locomotieven moeten nog worden gebouwd in een Bombardier-fabriek in Duitsland. Volgens de NS kan dat redelijk snel gebeuren. De spoorvervoerder kan nog niet bekendmaken hoeveel locomotieven er worden besteld. Dat hangt af van het reisschema dat voor 1 oktober naar staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu moet worden gestuurd.
Op termijn (2022) komen er nieuwe intercitytreinen die een snelheid van 200 kilometer per uur kunnen behalen.
Je ziet het aan de TRAXX-loc al dat het degelijk materiaal is – vind het zelf een prachtige loc -, inderdaad Italianen kunnen mooie auto’s maken o.a Ferrari en Maserati maar treinen hebben ze geen kaas(pizza) van gegeten!!
Eindelijk een echte Loc voor de Fyra. Traxx In Duitsland gebouwd, Dus Goed!!!
Bij den Italiaan moete pizza,s kopen, geen Treinen.
Of 160 km/u nu wel of niet aan de concessie voldoet is niet relevant, het is een tijdelijke oplossing die voldoet tot aan het moment van de echte oplossing.
@Lex Boersma
160 km/u voldoet niet aan de concessie. Dit is dus een onacceptabele oplossing.
Mijn idee ! (5 maanden geleden).
Volgens de dienstregeling was de Fyra reistijd Antwerpen Rotterdam 33 minuten (een half uur sneller dan de beneluxtrein), dat lukt ook ruim met 160 km/u. Traxx zijn ook veel minder duur dus treinkaartjes met normale prijs lijkt me geen probleem.