Plaatsing van onderdoorgang voor Spoorzone Helmond

Onderdoorgang, Spoorzone Helmond

Drie tunneldekken voor de onderdoorgang van het station Helmond worden komend weekend op hun plaats geschoven. De onderdoorgang zorgt er straks voor dat mensen makkelijk van het centrum naar de Annawijk en Suytkade kunnen en andersom. De werkzaamheden zijn onderdeel van het project Spoorzone Helmond, waartoe ook de aanleg van een nieuw station, een stationsplein, een fietsenstalling en een stalen fiets- en voetgangersbrug behoren. Ook het busstation gaat op de schop.

De onderdoorgang wordt 160 meter lang en 30 meter breed. De onderdoorgang heeft drie rijbanen met aan beide zijde een strook van acht meter voor langzaam verkeer. De onderdoorgang is bedoeld voor auto’s, lijnbussen, taxi’s, fietsers en voetgangers. De drie tunneldekken zijn de afgelopen maanden voorgebouwd op locatie.

Stationspleinen

Reizigers kunnen straks vanaf de lager gelegen stationspleinen via een trap op perronniveau komen. Vanwege de hoge grondwaterstand van de stationspleinen wordt bij een groot deel van de pleinen een betonnen bak geplaatst  om het grondwater buiten de spoorzones te houden.

Belangstellenden kunnen de werkzaamheden voor de nieuwe onderdoorgang volgen vanaf een tribune voor ongeveer honderd personen. De werkzaamheden aan Spoorzone Helmond zijn ook via een live webcam te volgen. Spoorzone Helmond is naar verwachting eind 2013 afgerond.

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.