Plan Toekomstvast Tramnet 2030

Metropoolregio presenteert toekomstplan Rotterdams tramnetwerk

Tram van RET
Tram van RET. Foto: ProMedia/Olivier Smits

Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) komt met een plan om het Rotterdamse deel van het tramnetwerk in de metropoolregio te verbeteren. In het Plan Toekomstvast Tramnetwerk 2030 staat onder meer dat werkgelegenheid en voorzieningen beter bereikbaar worden. Het levert naar verwachting 25% méér reizigerskilometers op en 2% reizigersgroei voor het gehele RET-netwerk.

In het plan staat toegelicht hoe het tramnetwerk in de regio Rotterdam toekomstbestendig gemaakt moet worden. Zo gaat de gemiddelde snelheid van de tram omhoog van 18 km/uur naar 21 km/uur. Om dat mogelijk te maken komen er vrije trambanen of duidelijk afgescheiden tramsporen, beveiliging bij het oversteken van de trambaan en krijgt het spoorvoertuig prioriteit bij verkeerslichten. Ook zullen de deuren van de trams sneller open en dicht gaan.

“De tram in het Rotterdamse deel van de metropoolregio gaat vanuit het centrum van de stad sneller en vaker rijden naar verder gelegen wijken en kernen. Daar waar tramhaltes en lijnen verdwijnen komt er een snelle busverbinding. Het nieuwe tramnetwerk betekent ook dat de kosten voor de RET afnemen en de opbrengsten toenemen”, stelt MRDH in een persverklaring.

Groei

“De noodzakelijke bouw van 50.000 nieuwe woningen in het Rotterdamse deel van de metropoolregio, de bereikbaarheid van werklocaties en de ambities om de samenleving duurzamer te maken, dat alles vraagt om versterking van het openbaar vervoer en dus ook van een tramnetwerk met toekomst. Steeds meer mensen willen wonen en werken in de metropoolregio”, aldus MRDH.

De MRDH en partners vanuit verschillende sectoren hebben sinds 2020 aan dit plan gewerkt. In het voorjaar 2022 verscheen het eerste resultaat, het zogenoemde Contourenplan Tramnet. Dat was de basis uiteindelijke plan op, dat aan de colleges van B&W en de gemeenteraden van Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Barendrecht werd voorgelegd.

De wethouders Verkeer en Vervoer van de 21 gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) stelden woensdag het Plan Toekomstvast Tramnetwerk 2030 vast in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit. Het originele plan is op basis van de zienswijzen van de gemeenten aangepast. Voor het stadsdeel Schiedam-Noord komt er een nieuwe bereikbaarheidsverkenning.

Kritiek

“De reacties van politiek en samenleving op het plan waren heftig en ik begrijp dat. Elke verandering in het tramnetwerk heeft impact op inwoners, reizigers, andere weggebruiker en de openbare ruimte. Als de halte of lijn die je gebruikt wegvalt telt dat”, aldus Armand van de Laar, portefeuillehouder ov-ontwikkeling. “Mensen zijn dan niet direct overtuigd van het alternatief. Soms heeft dat tijd nodig maar de betrokken gemeenten hebben ook aanpassingen ingebracht. Niet iedereen stellen we daarmee helemaal tevreden, maar er is een ultieme poging gedaan om tot gezamenlijk- en het best denkbare resultaat te komen en dat is gelukt.”

Verschillende keren ging het er hevig aan toe in de Rotterdamse gemeenteraad. Eind vorige maand was er nog een intens debat over het behouden van tramlijn 8 naar Spangen. Het debat werd meerdere keren onderbroken en leidde tot felle kritiek tussen de oppositie en de coalitie. De kern van de kritiek was het ‘slopen’ van het openbaar vervoernetwerk in de stad.

De afgelopen maanden hebben de wijkraden in Rotterdam-West en vele andere bewoners actie gevoerd om te voorkomen dat tramlijn 8 ingekort zou worden. Het schrappen van de laatste drie haltes richting Rotterdam-West zou een aanzienlijke beperking betekenen voor met name oudere inwoners.

Afspraken

De afspraken over de toekomst van de tramlijnen worden vastgelegd in een bestuursovereenkomst. Daarin wordt onder meer opgenomen dat, daar waar lijnen en haltes verdwijnen, een investering in alternatieven en verbeteringen wordt gedaan. Ook komen er afspraken in te staan over de elementen waar de gemeente als wegbeheerder en beheerder van de openbare ruimte, het bevoegd gezag is.

Wat de uitwerking van het plan precies moet kosten is nog niet duidelijk. De uitvoering van het toekomstplan voor de tram start in 2024 en zal in 2030 voltooid zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Merijn van Merrienboer