Petitie

Verhitte Rotterdamse gemeenteraad stemt voor inkorten tramlijnen

Tramlijn 8 zal langs de Mauritsweg blijven rijden maar stopt bij Marconiplein. Foto: RET/Astrid Horde.

Na afloop van een verhit debat gisteravond stemde de Rotterdamse gemeenteraad in met de plannen om een aantal tramlijnen in de binnenstad in te korten. Door een motie van verschillende coalitiepartijen, blijft tram 4 in een lagere frequentie wel naar Hillegersberg rijden. 

In het Plan Toekomstvast Tramnet 2023 regio Rotterdam (PTT) moeten onder meer delen van de tramlijnen 4 en 8 verdwijnen en komen daar busverbindingen voor in de plaats. De plannen komen uit de koker van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de RET. Zij willen het tramnetwerk anders inrichten aangezien de kosten voor de tram te hoog zijn, daarnaast is de tram “de langzaamste vervoersvorm ten opzichte van de bus en metro”, stelt de RET.

Tegenstanders omschreven in de raadsvergadering donderdag de plannen als “rendementsdenken” en “ordinaire bezuinigingsmaatregelen die bewoners van wijken aan de rand van de stad minder mobiliteit geven”. De delen van de tramtrajecten die worden geschrapt liggen in onder meer de wijken Spangen in Rotterdam-West en Hillegersberg in Noord. De raad heeft hierover tientallen boze brieven van burgers ontvangen en ook is een petitie tegen het afschalen door bijna 13.000 mensen ondertekend.

Pijnlijke keuzes

Volgens de oppositie zet het college vooral jonge en oude Rotterdammers die afhankelijk zijn van het ov met het plan in de kou. Bovendien geeft het PTT de auto, die al zoveel ruimte inneemt, ruim baan. Tegen het plan werden donderdag 35 moties ingediend. De coalitiepartijen Leefbaar Rotterdam, VVD, D66 en DENK herkennen zich niet in de bezwaren, maar erkennen wel dat de plannen nog verbetering behoeven.

Verantwoordelijk wethouder Vincent Karremans weerspreekt dat het gaat om rendementsdenken. “Het openbaar vervoer is zwaar verlieslatend. Het gaat erom hoe we de beschikbare middelen zo inzetten waar ze de meeste waarde toevoegen. De komende jaren investeren we 3 miljard euro in het openbaar vervoer in Rotterdam.” Karremans gaf toe dat er “ook pijnlijke keuzes moeten worden gemaakt ten voordele van de drukste lijnen.” Hij beloofde ook dat Rotterdam niet klakkeloos akkoord zal gaan met het PTT dat er nu ligt.

Motie

Een meerderheid in de gemeenteraad stemde voor de toekomstplannen van het tramnetwerk. Toch dienden vier coalitiepartijen een motie in om de plannen iets aan te passen. Hillegersberg zou in de nieuwe plannen geen ov-verbinding met Rotterdam Centraal hebben. Het gemeentebestuur stelde onlangs al alternatieve plannen voor waar er een directe busverbinding zou komen tussen Hillegersberg en het centraal station. Volgens wethouder Karremans kost dat teveel geld.

In de motie schrijven de partijen dat de tram naar Hillegersberg moet blijven rijden, weliswaar in een lagere frequentie. De motie werd aangenomen, maar ook daarop kwam kritiek van onder andere 50Plus: “Dit is gewoon een klasseverschil. Hillegersberg wordt wél goed bediend. Er zijn dus verschillende Rotterdammers voor dit college.”

Nieuwe Maasbrug

In het toekomstplan, dat nog in de conceptfase verkeert, komt ook nieuw openbaar vervoer zoals een tramverbinding van oost naar zuid via een nieuw te bouwen, honderden miljoenen kostende brug over de Nieuwe Maas tussen de wijken De Esch en IJsselmonde. Daarnaast komt er een tramlijn naar het Kralingse Bos en moeten er meer metro’s gaan rijden en moeten trams sneller gaan rijden om de reistijd te bekorten. Eind juni van dit jaar moet er een definitief plan liggen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet