conceptplannen

College B&W kritisch op plannen inkorten Rotterdamse trams 4 en 8

Hillegersberg dreigt de directe verbinding met Rotterdam Centraal te verliezen. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Het college van burgermeesters en wethouders (B&W) van Rotterdam kijkt kritisch naar de plannen van de MRDH en RET om de tramlijnen 4 en 8 in te korten. Het college stelt dat de alternatieven voor de tram die MRDH biedt “niet voldoende” is. Wethouder Vincent Karremans stelt in een raadsbrief zelf alternatieve plannen voor.

In het plan ‘Toekomstvast tramnet 2030’ stellen MRDH en RET voor om de tramlijnen 4 en 8 in te korten. Tram 4 zal tegen die tijd niet verder rijden dan Eendrachtsplein en tram 8 niet verder dan Marconiplein.

“In het algemeen adviseert ons college positief op deze voorstellen, maar wel met pijn in het hart”, schrijft Karremans in de raadsbrief. In de rapportage van MRDH en RET komt namelijk naar voren dat de tram een gewaardeerd vervoersmiddel is en in de beleving van velen echt bij Rotterdam hoort. Toch verwacht het college op verschillende plekken betere alternatieven.

“De tram is er voor de zware stromen”, zei Eddie Pelle, coördinator netwerkontwikkeling bij RET, over de plannen. “De tram heeft met name een functie op de plekken waar de metro niet naartoe rijdt.” Daarnaast is de tram gemiddeld de langzaamste vervoersvorm in Rotterdam, vergeleken met de metro en de bus. “Als we in het tramnetwerk ingrijp en de tram weer effectief maken, dan kunnen we een forse reizigersgroei verwachten.”

Hillegersberg onbereikbaar

“De dekking van ons ov-netwerk moet op orde blijven”, reageert Karremans. De wethouder deelt de visie dat tram 4 niet helemaal door hoeft te rijden naar Hillegersberg. “Lijn 4 blijft te weinig reizigers houden om tramwaardig te zijn. Een bijkomend punt van overweging is dat er in dit deel van Hillegersberg geen verstedelijking plaatsvindt. En dus ook geen uitzicht op veel reizigers in de toekomst.” Toch is Karremans bezorgd over de alternatieven. “Hillegersberg verliest een directe verbinding met Rotterdam Centraal.” De alternatieve directe bus moet volgens hem doorgetrokken worden naar het Molenlaankwartier.

Tramlijn 8 tussen de Straatweg en Kleiweg zal ook verdwijnen. Ook hier ziet Karremans een tekort aan reizigers. Het college vraagt MRDH of de alternatieve buslijn kan worden doorgetrokken naar het Franciscus Gasthuis. “Dit is een wens die bij diverse wijkraden leeft.”

Wedstrijddagen Sparta

Karremans is het eens met de plannen van MRDH om het tramspoor bij de Nieuwe Binnenweg te verwijderen. “Auto’s rijden vaak te hard omdat er vanwege het tramspoor geen snelheid remmende maatregelen kunnen worden genomen. En de tram is er te traag en wordt gehinderd in de doorstroming door ander verkeer.” De wethouder schrijft dat er in de afgelopen drie jaar maar liefst 190 personen betrokken zijn bij een ongeluk in de straat. “De keuze voor de tram, is niet logisch.” Het college stelt voor om het tramspoor te verwijderen en de straat her in te richten tot “een groene, verblijfsvriendelijke straat met ook een beperktere doorstroomfunctie voor auto’s.” Het college wil dat de verandering tegelijk met andere zaken plaatsvindt. Vanaf 2024 kunnen de eerste maatregelen al genomen worden.

Ook het Sparta stadion zal met de tram 8 niet meer bereikbaar zijn in de nieuwe plannen. “Wij delen de analyse dat lijn 8 in Spangen te weinig reizigers kent om tramwaardig te zijn.” Toch biedt MRDH geen goed alternatief. Volgens Karremans moet een alternatieve busverbinding in het leven geroepen worden en moet de tram op wedstrijddagen nog wel naar het Sparta-stadion rijden.

Petitie wijkraad

Verschillende wijkraden maken zich ook zorgen over de plannen van MRDH en RET. De wijkraad noemt de plannen “een slecht idee.” De wijkraad meent al honderden bewoners te hebben gesproken. “Wij vrezen dat met de huidige plannen de bewoners door vervoersarmoede niet meer overaal aan kunnen meedoen.” Door het inkorten van tram 4, is de Nieuwe Binnenweg voor bewoners van Bospolder-Tussendijk “niet of moeilijk bereikbaar.” Het opheffen van tram 8 in Spangen betekent “een risico dat bewoners opgesloten raken in Spangen. Veel ouderen, mensen met een beperking en gezinnen in Spangen zijn afhankelijk van het openbaar vervoer.”

De wijkraad is daarom een petitie gestart. Zij hopen dat de boodschap aankomt bij de Metropoolregio. De petitie is inmiddels ruim 1.400 keer ondertekend. Op 5 april vindt een commissievergadering plaats over het inkorten van de tramlijnen, vervolgens wordt in juni het definitieve plan vastgesteld door de Metropoolregio.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

1 reactie op “College B&W kritisch op plannen inkorten Rotterdamse trams 4 en 8”

Cornelius Koelewijn|04.04.23|13:59

Die hele MRDH moet worden afgeschaft. Daar zitten alleen maar ambtenaren excel-management te bedrijven zonder te weten welke schade ze aanrichten. Bovendien scheelt dat ook weer aardig wat geld.