Campagne ’40 meter remweg’ moet tramkruisingen veiliger maken
12 kano’s, 110 pizzadozen en 22 bakfietsen, oftewel: 40 meter. Zo lang is de remweg van een tram. Een afstand die door veel weggebruikers wordt onderschat, wat voor onveilige verkeerssituaties zorgt op kruisingen en oversteekplaatsen. Daarom start de Provincie Utrecht de campagne ’40 meter remweg’.
Hoewel er door de gemeenten Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein bij verschillende tramkruisingen verkeerslichten staan, gebeuren er af en toe toch ongelukken met weggebruikers die de trambaan oversteken. Reden voor de provincie Utrecht, als beheerder van de traminfrastructuur, om hier samen met andere gemeenten over in gesprek te gaan.
De nieuwe bewustwordingscampagne moet weggebruikers extra stimuleren om op te letten bij tramkruisingen. Langs de tramlijn Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein staan de aankomende weken abri’s om iedereen te wijzen op de lange remweg van de tram. Advertenties op grote digitale schermen in de stad Utrecht zijn zichtbaar tijdens de ochtend- en avondspits. Ook op social media wordt er aandacht geschonken aan de campagne.
Onderzoek provincie
De gemeenten zijn beheerder van de kruisende wegen. De provincie deed recent onderzoek naar de tramkruisingen en verkende daarbij de mogelijkheden hoe deze in een aantal gevallen veiliger kunnen worden gemaakt. Zo kunnen trams beter zichtbaar gemaakt worden door het snoeien van bomen en struiken en het verplaatsen van obstakels. Ook het geven van voorlichting aan scholieren over de lange remweg van de tram, kan bijdragen aan de verkeersveiligheid. In een enkel geval blijkt het plaatsen van slagbomen de beste oplossing, zoals bij de kruising op de Symfonielaan in Nieuwegein.
Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie Verkeersnet.
Lees ook:
- Provincie Utrecht stelt PvE nieuwe concessie op: “Zero emissie in 2028”
- Utrechtse tram ‘piept’ soms nog steeds, ondanks plaatsing wieldempers
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?