Afscheid rood-beige tram

HTM koopt nieuwe Stadler trams: “Toegankelijk voor al onze reizigers”

HTM en Stadler tekenen contract
HTM-directeur Jaap Bierman (links) en Ansgar Brockmeyer (CEO Stadler) ondertekenen het koopcontract van de nieuwe HTM-trams. Foto: HTM

Het Zwitserse Stadler gaat definitief 56 nieuwe toegankelijke trams leveren aan de Haagse stadsvervoerder HTM. Op vrijdag 16 december 2022 hebben de directies van beide bedrijven een handtekening gezet onder de koopovereenkomst. Het is voor het eerst dat het Zwitserse Stadler trams levert aan Nederland.

“HTM is verheugd dat de aandeelhouders gemeente Den Haag en Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben ingestemd met de definitieve gunning van de opdracht aan Stadler”, zegt algemeen directeur Jaap Bierman.

Ook de CEO van Stadler is trots. “We zijn trots dat we voor het eerst trams leveren aan Nederland door de order van HTM. Dit is de vijfde keer dat we onze tram in een kort tijdsbestek hebben verkocht. Onze trams zullen de reizigers een nieuwe beleving geven op het gebied van comfort en duurzaamheid”, aldus Ansgar Brockmeyer.

De tram heeft een volledig geïntegreerde lagevloeraandrijving en is 36,5 meter lang en 2,65 m breed. Opvallend zijn de grote panoramaramen, de glazen deuren en de houtkleurige vloer. Bierman: “Deze ruime tram heeft een gelijke vloer zonder opstapjes en een open, ruimtelijk gevoel. De tram is daardoor toegankelijk voor al onze reizigers met én zonder beperking.”

In een tram met drie compartimenten is ruimte voor 237 passagiers. Dit aantal kan uitgebreid verdubbeld worden op drukke lijnen of in de spits. De tram kan maximaal 70 km/u en kan daarmee sneller dan de reguliere trams.

Impressie van het interieur van de nieuwe trams. Foto: HTM.

2026 in dienst

Met de ondertekening van het contract zet HTM een volgende stap in het afscheid nemen van de welbekende rood-beige trams. “Onze GTL8 trams hebben inmiddels al 40 jaar lang vele reizigers vervoerd. En dat zullen zij de komende jaren ook nog doen. Maar het einde van hun levensduur komt in zicht.” Zegt Jaap Bierman. Vanaf 2026 worden deze trams, die nu nog rijden op de lijnen 1, 6 en 12, vervangen door de HTM TINA. “Daarmee levert HTM niet alleen toegankelijk openbaar vervoer, maar speelt zij ook in op de toekomst van de mobiliteit in de Haagse regio.”

Het komende jaar gaat HTM samen met Stadler aan de slag voor een definitief ontwerp, ook wel de designfase genoemd. Daarna is bekend hoe de TINA-tram van HTM er zowel van binnen als buiten daadwerkelijk uit komt te zien.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.