Nieuwe remise bij Prins Clausplein voor lagevloertrams HTM
Er komt een nieuwe tramremise van HTM in de oksel van de A4 en de A12 bij het verkeersknooppunt Prins Clausplein. De nieuwbouw moet plaats bieden aan zo’n veertig nieuwe lagevloertrams van HTM die extra stallingscapaciteit vragen.
Medio 2020 was de locatie al in beeld bij de gemeente. Het gemeentebestuur is toen een onderzoek gestart samen met vervoerder HTM en de metropoolregio MRDH naar alle voorwaarden voor inpassing van de tramremise. Die staan vervat in een Nota van Uitgangpunten die het gemeentebestuur onlangs bekend heeft gemaakt.
Extra ruimte nodig
HTM en de gemeente Den Haag zijn bezig met het verbeteren van de tramverbindingen. Onderdeel daarvan is de vervanging van de rood-beige trams door een nieuwe generatie lagevloertrams. Die trams zijn langer en breder dan de huidige voertuigen en hebben meer ruimte nodig dan de bestaande remises bieden. “Voldoende voorzieningen voor het stallen van deze nieuwe railvoertuigen zijn cruciaal. De GAVI-kavel is de beste plek waar dit gerealiseerd kan worden”, zegt de Haagse wethouder Robert van Asten van mobiliteit.
De locatie waar de remise moet komen staat bekend als de zogeheten GAVI-kavel, die zijn naam ontleent aan een afvalverzamelingsinstallatie die er ooit gepland was, maar nooit gekomen is. Op dat kavel is niet alleen plek voor de nieuwe tramremise, maar ook voor bedrijfshuisvesting. Het groene karakter van het gebied rondom de Plas van Reef kan volgens de gemeente ook behouden blijven.
Binnen vijf jaar
De verwachting is dat de nieuwe tramremise binnen vijf jaar gebouwd kan worden. In de loop van dit jaar wordt er eerst een voorlopig ontwerp van het bouwplan uitgewerkt. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de nieuwe remise in Rijswijk op de grens met Delft zou komen, maar dat plan sneuvelde in 2019 na hevig verzet van omwonenden.
De gemeente Den Haag is vorige maand ook begonnen met de vernieuwing van lijn 16 om die geschikt te maken voor de nieuwe lagevloertrams. Later volgen ook de lijnen 6 en 12 nog.
Lees ook
Haagse lijn 16 geschikt gemaakt voor nieuwe lagevloertrams
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Veel loze kilometers ten opzichte van het bestaande net