Utrecht gaat piepend geluid nieuwe trams te lijf met smeerinstallaties
Om het piepende geluid van de nieuwe trams op de vernieuwde SUNIJ-lijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein te verminderen gaan de provincie Utrecht en vervoerder U-OV vanaf oktober op acht locaties langs de trambaan smeerinstallaties plaatsen. Het gaat om zes locaties in IJsselstein. In Utrecht worden ze geplaatst bij het 5 Mei Plein en aan de Graadt van Roggenweg.
Omwonenden klagen al langer over geluidsoverlast van de trams. Eerst gingen de klachten alleen over het bonkende geluid van de trams. Die zijn grotendeels verdwenen door extra onderhoud aan de wielen. Wat verder moet helpen is een vernieuwd systeem waarmee de trambestuurder zand op de wielen kan spuiten om slippen van de wielen te voorkomen. En door een aanpassing van het remsysteem krijgt de tram meer grip op de rails.
Booggeluid
Later bleken mensen ook hinder te ondervinden van booggeluid: het piepend geluid van trams in bochten van de trambaan. De geluidsmetingen die de provincie heeft laten uitvoeren waren aanleiding om extra maatregelen te nemen. De afgelopen maanden is er al met verschillende methodes ervaring opgedaan met het aanbrengen van smeermiddel op de rails: met smeerinstallatie in de trams en met een speciaal voertuig. Verder is er handmatig gesmeerd en is er daarnaast gekeken wat het effect is van snelheidsaanpassingen.
Omdat dat allemaal niet afdoende is, komen er smeerinstallaties voor extra smering. Eerder bleek deze techniek volgens het trambedrijf goed te werken in Nieuwegein en Utrecht. De te plaatsen smeerinstallaties moeten het piepende geluid gaan dempen. De installaties spuiten een smeermiddel op de rails. Zodra een tram nadert, zorgt deze installatie in beide rijrichtingen automatisch voor smering en verbetert daarmee het contact tussen de wielen van de trams en de rails.
Tijdelijk pendelbussen ’s avonds
Sinds 11 juli is de dienstregeling van tram 61 aangepast om de geluidsoverlast in de late uren te voorkomen. ’s Avonds na tien uur rijden er pendelbussen in plaats van trams tussen het centrum van Nieuwegein en IJsselstein. Het gaat om een tijdelijke maatregel die blijft gelden tot de laatste smeerinstallatie in gebruik is.
Lees ook
- Vernieuwing SUNIJ-lijn afgerond; later dit jaar gekoppelde trams
- Vernieuwde Utrechtse tramlijn rijdt vanaf 3 januari naar Nieuwegein
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?