Vernieuwing SUNIJ-lijn afgerond; later dit jaar gekoppelde trams

Testrit SUNIJ-lijn (Bron: Rick Huisinga)
Rechtenvrij via provincie Utrecht mits vermelding fotograaf onderaan bericht

De vernieuwing van de SUNIJ-lijn is afgerond. Na maanden vertraging is zondag ook de exploitatie op het traject tussen Utrecht Centraal en IJsselstein-Zuid succesvol van start gegaan. De lijn naar Nieuwegein-Zuid werd begin dit jaar al in gebruik genomen. De regionale tramlijn wordt later dit jaar gekoppeld aan de Uithoflijn, waarna reizigers zonder overstap kunnen doorreizen naar Utrecht Science Park.

Het traject tussen Utrecht en IJsselstein kon begin dit jaar vanwege werkzaamheden aan een damwand nog niet in gebruik worden genomen. Afgelopen weken konden trambestuurders dan eindelijk kennismaken met de nieuwe lijn en konden de hele dag testritten volgens de beoogde dienstregeling worden gereden. De testfase duurde langer dan gepland door een veiligheidsincident op 1 maart, waarbij een tram bij de eindhalte IJsselstein-Zuid werd doorgeleid naar een spoor waar een andere tram stond. Inmiddels zijn er maatregelen genomen om dit te voorkomen.

Laatste mijlpaal

De nieuwe trams van de Spaanse fabrikant CAF zijn uiteindelijk dus goed uit deze laatste serie testen gekomen. “Daarmee is een laatste mijlpaal bereikt bij de vernieuwing van de gehele regionale tramlijn”, zegt de Utrechtse gedeputeerde Arne Schaddelee. Om de lijn geschikt te maken voor de nieuwe trams zijn alle haltes aangepast. De perrons zijn bijvoorbeeld langer en lager gemaakt en de haltes zijn door aanpassingen en een nieuwe speciale loopplank ook geschikt gemaakt voor gebruikers van rolstoelen en rollators. Tegelijkertijd is de trambaan vernieuwd, waarbij extra werkzaamheden zijn uitgevoerd om de trambaan te stabiliseren door damwanden te plaatsen.

“Er ligt een tramlijn die weer dertig jaar mee kan en de nieuwe trams bieden reizigers enorm veel comfort”, aldus wethouder Peter Bakker. De 41-meter lange trams hebben bijvoorbeeld airconditioning, vloerverwarming en een soepele vering. Reizigers kunnen de reis volgen op informatiepanelen en voor noodgevallen zijn er beveiligingscamera’s en een directe intercomverbinding met de bestuurder. Er is meer mogelijk met actuele reisinformatie en cameratoezicht omdat de haltes zijn aangesloten op een nieuw glasvezel datanetwerk.

Gekoppeld rijden

De volgende stap is het koppelen van de tramlijnen tussen IJsselstein en Utrecht en Nieuwegein en Utrecht aan de Uithoflijn. De verwachting is dat dit halverwege dit jaar mogelijk is, legde communicatieadviseur OV Ron van Dopperen van de provincie Utrecht vorige week uit in SpoorProTV. Daarmee sluit de planning aan op de start van het academisch jaar. Met een totale lengte van 75 meter zullen de trams vanaf dan de langste gekoppelde in Europa zijn, met een capaciteit van 490 reizigers per rit. Gekoppeld rijden is nu nog niet mogelijk omdat de fabriek van de Spaanse treinfabrikant CAF een tijdlang stilstond vanwege de coronamaatregelen.

“Het geduld van de reizigers is behoorlijk op de proef gesteld, maar wordt nu beloond. Zodra de situatie rondom corona het toelaat, bieden we samen met U-OV een nadere kennismaking aan met twee weken gratis reizen op beide tramlijnen”, aldus Schaddelee. Dit is een compensatie omdat de vernieuwing van de SUNIJ-lijn maanden vertraging opliep. De vernieuwing had aanvankelijk eind augustus 2020 al moeten zijn afgerond, maar de coronamaatregelen en problemen met de vergunningsaanvraag gooiden roet in het eten.

Bekijk hieronder het interview van SpoorProTV met Ron van Dopperen:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

1 reactie op “Vernieuwing SUNIJ-lijn afgerond; later dit jaar gekoppelde trams”

Pat Rick|15.03.21|17:34

Vooral GEEN grote OV-projecten meer doen in Utrecht. Debacles zoals deze en de Uithoflijn laten zien dat stad en provincie dat gewoon niet kan. Is kapitaalvernietiging. Andere steden kunnen beter met het geld omgaan en zijn kosteneffectiever. Geen tweede IC station. Utrecht kan CS beter benutten en energie-opwekkende hoogbouw realiseren tussen CS en de A2. Dan naar 20 lagen gaan ipv laagbouw zoals Veilinghaven of nu Nieuwe-Defensie. Utrecht heeft geen visie, behalve die op het geld uit Den Haag