Nieuwe testfase aangebroken voor vernieuwing SUNIJ-lijn

Testrit SUNIJ-lijn (Bron: Rick Huisinga)
Rechtenvrij via provincie Utrecht mits vermelding fotograaf onderaan bericht

De exploitatie van de vernieuwde SUNIJ-lijn is weer een stap dichterbij. De nieuwe trams rijden sinds woensdag ook overdag testritten in Utrecht en Nieuwegein. Deze fase moet uitwijzen hoe het tramsysteem functioneert als de voertuigen rijden volgens de beoogde dienstregeling. De trams moeten eind december klaar zijn om stabiel en betrouwbaar te kunnen rijden.

De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht heeft met positief advies van de Inspectie voor Leefomgeving en Transport een vergunning afgegeven om overdag testritten te rijden. Er wordt gereden in testrondes van enkele uren, waarbij de controles worden uitgevoerd door het trambedrijf van de provincie Utrecht. Behalve de technische systemen worden ook de rijtijden van de dienstregeling gecontroleerd. De trams rijden tussen Jaarbeursplein en Nieuwegein-Zuid de beoogde frequentie van acht keer per uur.

Opleiden

In deze fase worden ook de trambestuurders opgeleid. Voor hen zijn speciale instructieritten ingepland om bekend te raken met de vernieuwde tramlijn. Verder wordt getest hoe het tramverkeer verloopt wanneer storingen optreden en hoe snel en effectief deze verholpen kunnen worden. Op die manier wordt het functioneren van alle operationele diensten, inclusief de verkeersleiding, op de proef gesteld.

Het trambedrijf van de provincie en vervoerder U-OV gebruiken deze periode indien nodig om extra testritten op de dienstregeling te rijden en eventuele hertesten uit te voeren. Als alles volgens plan verloopt, zijn de trams nog voor de jaarwisseling klaar om stabiel en betrouwbaar te rijden. “De uitkomsten van alle testen gebruiken we om dit aan te tonen aan de hand van diverse rapportages over de prestaties van het tramsysteem”, aldus de provincie Utrecht.

Eind januari

De gefaseerde exploitatie van de vernieuwde lijn tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein staat gepland voor uiterlijk eind januari. De trams zullen aanvankelijk alleen rijden tussen Utrecht en Nieuwegein, het traject naar IJsselstein volgt naar verwachting in februari. Het kan zijn dat de trams eerder gaan rijden, want in de nieuwe planning zijn buffers ingebouwd voor eventuele tegenvallers.

Het was eigenlijk de bedoeling dat vernieuwing van de lijn al eind augustus was afgerond. Het project duurt door een opeenstapeling van tegenvallers maanden langer dan gepland. Eerst zorgen de coronamaatregelen voor uitloop en later deden zich problemen voor bij het aanvragen van de vergunning.

Foto: Rick Huisinga

Lees ook: Vernieuwde Utrechtse tramlijn rijdt uiterlijk eind januari

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

2 reacties op “Nieuwe testfase aangebroken voor vernieuwing SUNIJ-lijn”

Richard|15.12.20|16:12

@Pat Rick. Maar ze hebben alweer nieuwe plannen in hun kop zitten. Een tramlijn naar zeist en naar bilthoven.

Pat Rick|11.12.20|12:55

Project heeft uitloop en maar gedeeltelijke oplevering nu. Het is beter als Utrecht voorlopig geen mobiliteitsprojecten doet, want men mist daar daadkracht en competenties. Anders wordt het een fiasco, net als Uithoflijn en aanleg fietspad A’foort – Veenendaal.