Rover wil dat HTM op vrijwel alle lijnen brede trams inzet
Reizigers hebben er baat bij dat er zoveel mogelijk met één type tram wordt gereden in een stad. Reizigersvereniging Rover stimuleert HTM daarom om op alle lijnen waarop het mogelijk is, te gaan rijden met de nieuwe brede Avenio-stadstrams. Daarvan heeft de vervoerder er al 60 besteld. Dit schrijft Rover in een adviesnota aan de HTM, de Haagse wethouder van Verkeer en de raadscommissie Leefomgeving van Den Haag.
In uiterlijk 2024 moet een groot deel van de trams vervangen worden en dit is volgens de reizigersvereniging een goede mogelijkheid om op alle lijnen dezelfde soort tram te laten rijden. Daarbij is het van belang dat de trams toegankelijk zijn voor reizigers met een beperking en met rolstoel en/of een scootmobiel. Bovendien moeten de trams flexibel ingezet kunnen worden ingezet en ze moeten maximaal circa 237 reizigers kunnen vervoeren. De 60 nieuwe Avenio-stadstrams die HTM heeft besteld, voldoen aan die eisen.
Avenio-tram
Deze nieuwste stadstrams zijn 20 centimeter breder dan de huidige trams die door Den Haag rijden en beter toegankelijk, met name voor reizigers die wat minder mobiel zijn. Binnenkort zal HTM nog 70 van deze nieuwe stadstrams van Avenio aanschaffen, maar zelfs dan zullen er ook voor de lijnen 2, 6, 12, 16, 17 en 19 nog nieuwe stadstrams nodig zijn. Rover erkent dat er kosten verbonden zijn aan de aanschaf van dergelijke brede trams. Verschillende trajecten moeten aangepast of verbreed worden om ze geschikt te maken voor deze trams.
Maar ook aan de keuze van smal trammaterieel zijn volgens Rover kosten verbonden. Bovendien hebben de gemeente Den Haag en de vervoersautoriteit MRDH besloten dat de nieuwe trams 25 procent meer reizigers moeten kunnen vervoeren. De nieuwe Haagse Avenio-stadstram kan 237 reizigers vervoeren, terwijl in de huidige smalle trams slechts ruimte is voor 188 passagiers.
Smalle straten
De reizigersvereniging is overigens van mening dat niet in de hele stad bredere trams kunnen worden ingezet. Er zijn stedenbouwkundige en infrastructurele knelpunten waar geen ruimte is voor deze trams. Vooral op tramlijnen en 6 en 12 zijn bepaalde trajecten te smal. In sommige straten kunnen alleen trams rijden met een breedte van 2,40 meter breed en maximaal 35 meter lang.
“Wij hebben vastgesteld dat er infrastructurele ingrepen en mogelijke alternatieve routes nodig zijn om de nieuwe stadstram op deze tramlijnen in te kunnen zetten”, aldus Rover. “Deze infrastructurele ingrepen komen boven op de werkzaamheden in de stad die in het kader van Netwerk RandstadRail ten behoeve van de tramlijnen 1, 9, 11, 15 en 17 Zuid moeten worden uitgevoerd. De beste oplossing voor deze trajecten zou moeten liggen in het verbreden van straten of, eenvoudiger, het rijden met een smaller type tram.”
Het wordt tijd dat er in het kader van schaalvergroting gezamenlijk trams ingekocht zouden worden. Ik denk dan aan het MRDH dat daar iets aan zou moeten doen. De trams in Rotterdam zijn vast anders dan die in Den Haag, maar er zou moeten gestreefd worden naar een fusie van RET en HTM, zodat deze materieel uit kunnen wisselen. Iets soortgelijks gebeurt in Antwerpen en de kusttramlijn in Vlaanderen. In de zomer worden die uitgewisseld. Soms is men in België echt slimmer bezig dan in Nederland.
70 nieuwe trams van Avenio? ik neem aan bij Siemens, die de Avenio bouwt