Vernieuwing

Zó staat het ervoor met aanleg IJtram en nieuwe M7-metro’s in Amsterdam

Eerste nieuwe metro M7 van GVB. Foto: GVB/Grace Duchène

De aanleg van de IJtram is sinds begin van deze maand in volle gang. Er gebeurt echter nog veel meer op het Amsterdamse spoor. Zo neemt het GVB sinds februari gefaseerd de nieuwe M7-metrovoertuigen in bedrijf. Hoe staat het er voor met de werkzaamheden aan het tramnetwerk en of de M7-metro’s?

Edgar van de Pas, woordvoerder van het GVB, laat weten dat de aanleg van de IJtram “volgens planning” verloopt. Met de aanleg van de IJtram, een uitbreiding van de Amsterdamse tram naar de stadseilanden op IJburg, is op donderdag 4 mei van start gegaan. Drie weken na de start van de werkzaamheden laat Van de Pas weten dat de fundering – ofwel het betonnen onderbed – onder de trambaan in aanleg is verankerd in de Amsterdamse klei.

220 meter dubbelspoor

Dinsdag 23 mei is begonnen met het aanbrengen van circa 220 meter dubbelspoor op Centrumeiland, een van de zes stadseilanden op IJburg. “Het gaat om het stuk tussen twee nieuwe nog te bouwen bruggen”, verduidelijkt Van de Pas. Michael Otto, Manager Projectbureau bij het GVB, voegt daar op LinkedIn aan toe: “Door de huidige IJtram te verlengen zorgen we ervoor dat de nieuwe Oostflank van Amsterdam bereikbaar blijft met hoogwaardig openbaar vervoer.”

Wanneer het werk aan het tramspoor op het Centrumeiland is afgerond, start de tweede fase met de aanleg van het tramspoor op de Pampuslaan (Haveneiland). Deze werkzaamheden beginnen in september 2023 en duren tot tenminste eind januari 2024. Als alles meezit rijdt de tram vanaf december 2025 naar het kunstmatige eiland in het IJmeer.

Verlenging IJtram
Kaart met de nieuwe verlengde route van de IJlijn.

Metro M7

Volgens Van de Pas verloopt de introductie van de M7-metro’s van het Spaanse CAF in Amsterdam voortvarend. “Sinds februari nemen we de M7 gefaseerd in gebruik. Inmiddels wordt de M7 op alle werkdagen van de week ingezet”, aldus de GVB zegsman. In België bleken er problemen te zijn met soortgelijk M7-materieel van dezelfde fabrikant, maar daar lijkt het GVB naar eigen zeggen geen last van te hebben en ook niet bang voor te zijn. Van de Pas: “Wij verwachten binnenkort ook in de weekenden te rijden.” Er wordt op korte termijn geoefend met gekoppeld rijden.

“Alle monteurs en een groot deel van de metrobestuurders zijn opgeleid en staan positief tegenover het voertuig”, benadrukt Van de Pas, daaraan toevoegend: “De M7 rijdt prettig en wordt gezien als een doorontwikkelde versie van de M5.” Het comfort in de cabine van de M7 en de uitstraling van het materieel spelen volgens de woordvoerder een belangrijke rol in de positieve beleving van de metrobestuurders.

Integratie van systemen

Van de Pas: “Binnen dat vervoersysteem hebben we te maken met de integratie van verschillende systemen, waaronder het CBTC-systeem waar de metro van Amsterdam sinds oktober 2021 onder rijdt.” Dat is vooral oefenen en kennis vergaren, want tot nu toe is de introductie van de M7 in Amsterdam zonder noemenswaardige problemen verlopen. “​​Er zijn nog geen grote issues geweest, maar er worden wel punten ter verbetering geconstateerd nu we steeds meer ervaring krijgen met het rijden met de M7”, nuanceert Van de Pas.

Het GVB onderzoekt momenteel of deze verbeterpunten te maken hebben met het voertuig, de serie of wellicht samenvalt met de integratie van een nieuw systeem op het Amsterdamse spoor. “Vervolgstappen bepalen we aan de hand van hoe een en ander zich ontwikkelt. Het streven is om de invoering van de M7 eind 2024 af te ronden”, besluit Van de Pas.

Lees ook:

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Merijn van Merrienboer/Spoorpro