Gemeente Rotterdam wil ruimte reserveren voor hyperloop
De gemeenteraad van Rotterdam heeft een motie aangenomen om te onderzoeken wat er nodig is om de hyperloop aan te sluiten op het Rotterdamse openbaar vervoer. Volt, VDD, GroenLinks, Denk en D66 willen weten wat nodig is om ruimte te reserveren voor een pilotroute van de hyperloop.
De partijen dienden de motie in na afloop van het verhitte debat over het inkorten van de tramlijnen. “Nu aan de ene kant het tramnet op sommige plekken ingekort wordt en aan de andere kant nieuwe woningen gebouwd gaan worden, is dit het moment om andere innovatieve ov-opties te onderzoeken”, schrijven de partijen.
De hyperloop kan volgens de partijen potentieel bieden voor een hoge frequentie aan personenvervoer met weinig energieverbruik en een lage onderhoudsvraag, waardoor de gebruikskosten worden beperkt. “Met een pilotroute kan de technologie getest worden op een locatie waar de hyperloop van nut kan zijn ter versterking van het openbaar vervoer.”
De hyperloop is een soort kogel dat met ruim 700 kilometer per uur door een tube raast. âDie snelheid kan de hyperloop zo makkelijk bereiken doordat er geen weerstand is”, zegt Jan Willem Visser van Hardt Hyperloop. “De luchtweerstand in de tube is niet aanwezig, en ook andere weersomstandigheden hebben in de tube geen invloed. Het voertuig is magnetisch contactloos verbonden met de tube en wordt aangestuurd door een slimme technologie.â
De partijen willen dat het gemeentebestuur onderzoekt wat er nodig is om de pilotroute naar Rotterdam te halen en verzoeken het college van burgermeesters en wethouders dit te rapporteren aan de gemeenteraad.
Pilotroute in 2030
Volt, VDD, GroenLinks, Denk en D66 verwijzen naar de Rotterdamse roots van Hardt Hyperloop. Het bedrijf is door Delftste studenten opgericht en houdt zich bezig met de ontwikkeling van het hyperloopsysteem in Europa. Hardt won in 2017 een internationale competitie uitgeschreven door Elon Musk.
Het bedrijf is momenteel bezig met de bouw van een 420 meter lange tube in Groningen. Hierin kan de hyperloop getest worden met een snelheid van 100 kilometer per uur, voordat de pilotroutes worden uitgerold. Op het @north-event in Groningen zeiden Jan Willem Visser en Jurjen Lohle dat ze in 2030 de eerste pilotroute verwachten en in 2035 de eerste route tussen twee steden.
Lees ook:
- Autonoom vervoer komt van de grond: âVernieuwing is beangstigendâ
- Zelfrijdende bussen op depots Qbuzz en RET vanaf eind mei
- Autonome bussen op de weg in Noorwegen: âEfficiĂ«nter en veiligerâ
- Ebusco schetst zes ontwikkelingen: âBussen worden autonoom, slimmer en efficiĂ«nterâ
- Capellenaren kunnen eindelijk weer reizen met de ParkShuttle
- Machinist gaat zelfrijdende trein op afstand besturen bij nieuwe proef Groningen
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Curieus dat ruimtereserveringen voor gewone-mensen-rail door deze en de meeste andere politieke partijen nog nooit zijn geagendeerd.
Sterker nog: die zijn bij de overgang van SVV-II naar het huidige RO-beleid allemaal verdwenen. Zelfs die voor de Zuiderzeelijn. Overal wordt cruciale uitbreidingsruimte afgestoten en/of beklemmend volgebouwd. Bij Groningen is er onlangs een nieuw & redelijkerwijs onverplaatsbaar hoogspanningscomplex vol op het ZuiderLelytrace gebouwd.
En maar praatjes maken…