ontsporing

Inspectie: ‘NS heeft te weinig zicht op gevaarlijke situaties op het spoor’

NS-trein op een brug.
NS-trein op een brug. Foto: NS

De NS onderschat het aantal treinen dat uitvalt vanwege gebreken aan het materieel. Ook heeft de spoorvervoerder onvoldoende zicht op gevaarlijke situaties op het spoor, schrijft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een vertrouwelijke brief aan de NS top. De ILT concludeert dat het systeem waarmee de NS defecte treinonderdelen en reparaties registreert met urgentie moet worden verbeterd.

De gebreken aan treinmaterieel en gevaarlijke situaties op het spoor komen aan het licht na een publicatie van NRC, naar aanleiding van meldingen van een klokkenluider. Deze meldde al in 2019 dat de NS geld zou verspillen, maar tegelijkertijd de veiligheid van het spoor op het spel zou zetten door slecht onderhoud te plegen aan de treinstellen.

Volgens de klokkenluider, die melding deed bij het NS Componenten Bedrijf in Tilburg, zijn de onnodige vertragingen en treinuitval een gevolg van het gebrekkige onderhoud van de NS. De spoorvervoerder leert volgens de klokkenluider niet van eerder geconstateerde constructiefouten van treinstellen. De gebreken liggen voornamelijk bij de deuren en remmen van de treinstellen.

Onbeheerste processen

De ILT constateert “onduidelijke” en “mogelijk onbeheerste processen” in de administratie van defecte treinonderdelen. De NS zou ook niet weten in welke treinstellen nieuwe of gereviseerde onderdelen zitten om de tracking en tracing vrijwel volledig ontbreekt. Daardoor moet bij een terugroepactie een groot aantal treinen tijdelijk uit het spoorboekje worden geschrapt en op de werkplaats worden gecontroleerd op specifieke onderdelen.

Er zijn vooralsnog “geen acute risico’s voor de spoorveiligheid”, schrijft de ILT, maar spoedig ingrijpen is wel geboden om ergere en risicovollere situaties te voorkomen. De “slechte NS-administratie” zou het werk van de inspectie bemoeilijken omdat die in haar toezicht af moet gaan op de beschikbare informatie die de NS zelf aanlevert.

Ontsporing

De ILT onderzocht ook tekortkomingen van het interne NS-veiligheidssysteem. Als gevolg van onderrapportage en overmatige slijtage ontspoorde in 2020 een DDZ-dubbeldekker in Den Haag. De trein was niet ingesteld op een intensieve inzet en de hoge frequentie leidde tot meer slijtage aan de remblokken. Daardoor raakten twee wielen beschadigd, waardoor de trein uit de rails is gelopen.

Geen gebreken volgens NS

De NS laat in een reactie weten dat er in 2019 intern onderzoek is gedaan naar aanleiding van de meldingen van de klokkenluider. Daarbij zijn volgens de persoonsvervoerder “geen veiligheidsproblemen gebleken”. Die gebreken waren ook niet af te leiden na twee “second opinions” door “externe partijen”, aldus de NS.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.