Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad
Utrecht krijgt als het aan de gemeente en de provincie ligt een grotendeels ondergrondse lightrailverbinding tussen station Utrecht Centraal en Nieuwegein. Daarnaast zijn er plannen voor een tweede traject onder de historische binnenstad. Het worden daarmee de eerste metroverbindingen van Utrecht
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Bij Veilinghaven en nu Defensieterrein koos men niet voor hoogbouw. Terwijl men dat wel had moeten doen, wil men de bouwopgave serieus nemen. Men zou beter de Jaarbeurs kunnen herontwikkelen, met hoogbouw boven op de parkeerterreinen en hallen. Geldt ook voor oudere wijken her en der in Utrecht
Met wil een metrolijn naar de Uithof. Dit zorgt voor onmiddellijke kapitaalvernietiging van bijna een half miljard, uitgegeven aan de Uithoflijn. Idem voor de upgrade voor de tramlijn naar Nieuwegein.
Wat Utrecht moet doen is huidige infra beter benutten en binnenstedelijk verdichten, ipv bestaande lijnen vernieuwen. En dan rond de bestaande tramlijnen, waar OV-hubs gepland kunnen worden.
Alles tussen CS en de A2 kan tot 70 meter hoog en dan met energie-opleverende gebouwen ipv wijken zoals Leidsche Rijn, die eigenlijk ook lightrail had moeten krijgen.
Tactiek is duidelijk: veel geld vragen is niet gelukt, dus dan maar nog veel meer geld vragen (zoals voor Uithoflijn.)
Zeist en De Bilt worden hier niet wijzer van. Die worden afgescheept met omleidingen en extra overstappen voor reizigers die naar de binnenstad van Utrecht willen. Het is mij onduidelijk, wat het groeifonds te maken heeft met de OV-plannen van de gemeente Utrecht.