‘Volop kansen om potentie Hoekse Lijn verder te benutten’

Hoekse Lijn
Hoekse Lijn naar Hoek van Holland Strand. Foto: ProMedia

De tot metroverbinding omgebouwde Hoekse Lijn overtrof al snel alle verwachtingen. Dat neemt niet weg dat er nog volop kansen zijn om de potentie van de lijn verder te benutten. Dat staat in de studie ‘Van Strand tot Stad: ontwikkelkansen aan de Hoekse Lijn’, die vorige week is aangeboden aan de gemeenteraden van Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Maassluis.

Doel van de studie, waartoe naast de vier gemeenten ook de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en provincie Zuid-Holland opdracht gaven, was het onderzoeken welke nu nog onbenutte kansen de metrolijn biedt voor investeringen in woningbouw, bedrijvigheid, recreatie. Die zijn er dus volop en als deze mogelijkheden worden aangegrepen, biedt dit ook weer kansen voor de Hoekse Lijn zelf.

De RET startte eind 2019 met de exploitatie van metroverbinding tussen Hoek van Holland en Schiedam Centrum. Drie maanden na de opening lagen de reizigersaantallen al op het niveau van prognoses die eigenlijk pas drie jaar later werden verwacht. Recent werd het contract getekend voor het doortrekken van de metrolijn, zodat reizigers in 2022 op Hoek van Holland Strand kunnen uitstappen.

Scheve woon-werkbalans

Door rondom de lijn te investeren in woningbouw, bedrijvigheid en recreatie kunnen de gemeenten volgens stedenbouwkundig bureau De Zwarte Hond – dat de studie uitvoerde – slim gebruikmaken van de bestaande OV-voorziening. Op die manier kan er ook voor worden gezorgd dat de metro in beide richtingen goed vol gaat zitten. De woon-werkbalans langs de lijn is volgens de onderzoekers tamelijk scheef, waardoor de metro vooral ’s morgens vol zit richting Rotterdam en ’s avonds in omgekeerde richting.

“Zorg dat de metro beide kanten op goed vol zit. Zet dus in op meer reizigers, over de gehele dag, door de metro als meest logisch vervoersmiddel in te zetten. Beantwoord de grotere vervoerscapaciteit met bijpassende gebiedsontwikkelingen en aantrekkelijke voorzieningen, waarmee vervolgens ook hogere frequenties haalbaar zijn”, luidt dan ook een van de adviezen van de onderzoekers.

Woningen dichtbij hoogwaardig OV

“De cijfers liegen er niet om. Er moet in Nederland een stad ter grootte van Rotterdam worden bijgebouwd. Vóór 2040”, aldus Anne Koning, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland. “We zien deze nieuwe woningen het liefst binnen bestaande steden en dorpen, dicht bij hoogwaardig openbaar vervoer. Een flinke uitdaging. Het onderzoek laat zien dat er voldoende kansen liggen voor een goede gebiedsontwikkeling langs de Hoekse Lijn.”

De studie dient als discussiestuk en zal de komende maanden in de colleges en gemeenteraden van de betrokken gemeenten worden behandeld. Op basis hiervan wordt later dit jaar begonnen met de uitwerking van een plan van aanpak.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

2 reacties op “‘Volop kansen om potentie Hoekse Lijn verder te benutten’”

Henk Tak|20.02.21|13:50

Hopelijk dat de lijn Zuidplein-Kralingse Zoom binnen 10 jaar gebouwd kan worden. Want Rotterdam-Zuid is en blijft het ondergeschoven kindje van de stad. Nu begrijp ik best dat een hoge dichtheid noodzakelijk is voor een succesvolle metrolijn, maar de overstap van metro op trein is op Zuid problematisch. De bussen doen het goed, maar een metrolijn zou Zuid nog beter bereikbaar maken.

Pat Rick|19.02.21|16:55

Hier kan A’dam nog een voorbeeld aan nemen. Het uitbouwen van metro zal leiden tot een impuls voor delen van die stad. Leg de metro aan voordat de bouw van Havenstad begint, zodat men geen inpassingsproblemen heeft en trek deze door naar Zaandam. Ook metro naar het strand van Zandvoort moet kunnen, als vervanging van de Blauwe tram. En de IJ-meerlijn naar Almere. Men blijft te veel hangen in laagwaardig OV en ontmoediging van verkeer naar het centrum (zoals touringcars, cruiseschepen, auto’s)